Aantal buurtsupermarkten stijgt weer | RetailDetail

Aantal buurtsupermarkten stijgt weer

Aantal buurtsupermarkten stijgt weer
Foto Colruyt Retail Partners

Voor het eerst in twintig jaar stijgt het aantal buurtsupermarkten weer: ze nemen de plaats in van de bakkers en de beenhouwers, die hun deuren sluiten.

 

Gunstig momentum voor buurtwinkels

Jarenlang sloten lokale kruidenierswinkels de deuren omdat ze de concurrentie met de grootwarenhuizen niet meer aankonden. Sinds 2015 stijgt het aantal buurtsupermarkten echter weer: in 2015 dikte hun aantal met 24 aan, waardoor hun totaal op 1.340 kwam.

 

In 2016 versnelde dit zelfs met een vijftigtal bijkomende zaken, zegt algemeen directeur Luc Ardies van de Unizo-tak Buurtsuper.be op basis van informatie van commerciële partners als Carrefour, Colruyt Retail Partners en Delhaize.

 

Er zijn diverse oorzaken voor het succes van de buurtsupermarkt. Een groeiend aantal ouderen vindt het makkelijker om boodschappen in de buurt te doen. Jonge gezinnen die met twee werken en actieve alleenstaanden noemen het handig dat ze ook op zondag in hun buurtwarenhuis terecht kunnen.

 

Door het verdwijnen van bakkers en beenhouwers halen ook steeds meer consumenten hun verse voedingsproducten in het nabijgelegen buurtwarenhuis op. Bovendien zijn die winkels interessant voor wie nog snel een tekort moet aanvullen.

 

Hogere winstgevendheid

De grotere aantrekkingskracht van de buurtsuper vertaalt zich ook in een toegenomen rendabiliteit voor de uitbaters. Een recente analyse die Buurtsuper.be van een aantal balansen liet uitvoeren, wees op een hogere omzet, een betere brutomarge en een toegenomen nettowinst.

 

Waar de financiële evolutie dus jarenlang negatief was, leidt de huidige verbetering dus tot meer activiteit in de sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.