Aantal Nederlandse folderaanbiedingen stabiliseert

Aantal Nederlandse folderaanbiedingen stabiliseert

Terwijl in Nederland het aantal folderaanbiedingen van supermarkten voor het eerst sinds jaren stabiliseert, registreerde PCNData in België een sterke toename van het aantal folderaanbiedingen van supermarkten. Toch is er één constante in beide landen: de supermarkten maken meer en meer reclame voor hun eigen huismerken.

Status quo in Nederland

De Nederlandse supermarkten presenteerden in de eerste twintig weken van dit jaar bijna 39.000 folderaanbiedingen: "Nagenoeg evenveel als in dezelfde periode in 2012", zegt PCNData-directeur Ruben Boas. "De afgelopen jaren groeide het aantal folderpromoties keer op keer. In heel 2012 bijvoorbeeld steeg het aantal nog met 2%. In het eerste kwartaal van dat jaar was de plus in vergelijking met dezelfde periode in 2011 zelfs 7%", maar nu stelt hij dus "een trendbreuk" vast.

 

Illustratief voor de nieuwe koers is het feit dat de Nederlandse supermarkten dit jaar in de aanloop naar Pasen - traditioneel het moment voor veel folderaanbiedingen – niet extra uitpakten. PCNData telde in de paasperiode 5.132 folderpromoties in 2013, tegenover 5.077 in 2012.

 

Verschuiving naar huismerken

Wel is er een verschuiving van wélke artikels er worden aangeboden: meer en meer brengen de Nederlandse supermarktketens hun huismerken onder de aandacht (+3%). Met huismerken kunnen supermarktketens zich immers, in tegenstelling tot met A-merken, onderscheiden van de concurrentie. "Bovendien zijn private labels klantenbinders", aldus nog Boas.

 

Vooral Jumbo, Albert Heijn en Plus vergrootten het actieaandeel huismerken. Bij Albert Heijn bijvoorbeeld was in de eerste 20 weken 52% van alle folderaanbiedingen een huismerkproduct. Op het totaal van alle supermarktformules gezien lag dit percentage op 29%: bijna één op de drie producten in een folder was dus van een huismerk!

 

België: 16% meer promoties

In België ziet het plaatje er helemaal anders uit: daar is de dalende trend van de afgelopen tijd gekeerd, en dat meteen met een monsterstijging. Het voorbije halfjaar pakten de Belgische supermarkt­ketens immers uit met bijna 56.500 folderpromoties, dat zijn er liefst 16% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Ook in België spelen de huismerken een steeds prominentere rol in de folderaanbiedingen. "Het aantal promo's voor huismerken steeg met liefst 18%. Bijna een derde van elke folder was aan het huismerk gewijd, bij Albert Heijn zelfs bijna de helft van alle aanbiedingen.", zag Boas toch een vergelijkingspunt tussen België en Nederland.
Tags: