Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek | RetailDetail

Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek

Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek
Shutterstock

Aardappelverwerker Agristo heeft in Wielsbeke een nieuwe frietfabriek geopend, goed voor een investering van 200 miljoen euro. Het familiebedrijf wil zo wereldwijd doorstoten naar de top vijf in de sector.

 

“Moeten omzet draaien”

“Dit is de innovatiefste frietfabriek ter wereld”, zegt Filip Wallays, die het bedrijf samen met Hannelore Raes bestuurt, aan De Tijd. In de fabriek gebeurt dan ook vrijwel alles automatisch, waardoor er slechts vijftien mensen per ploeg, in een vijfploegenstelsel, aan de slag moeten zijn op de site.

 

Binnenkort wordt er nog een tweede productielijn geopend, goed voor een totale productie van 200.000 ton diepvriesfrieten per jaar en 160 extra banen. In drie andere vestigingen maakt Agristo al 500.000 ton aardappelproducten per jaar, met naast frieten ook zaken als puree en kroketten.

 

In totaal investeerde Agristo 200 miljoen euro in de nieuwe fabriek, een fors bedrag voor een familiebedrijf met 350 miljoen euro omzet en zonder extern kapitaal. “De wereld van de diepvriesaardappelproducten is een kapitaalintensieve business, met hoge volumes en lage marges”, zegt Wallays. “Onze producten liggen als huismerk in de rekken van supermarkten in 120 landen. We verkopen een kilo frieten aan 60 cent. Dan moet je omzet draaien. Onze brutobedrijfswinstmarge (ebitda) ligt op 10 tot 12 procent.”

 

De komende vijf jaar wil het bedrijf de omzet dan ook bijna verdubbelen naar 650 miljoen euro en moet het marktaandeel opgekrikt worden van 4 naar 7%. “Alleen zo kunnen we doorstoten tot de top vijf. Onze vaders hebben het bedrijf opgericht, wij willen het groot maken”, zegt Hannelore Raes. McCain is met een marktaandeel van 30% marktleider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.