Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek | RetailDetail

Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek

Aardappelverwerker Agristo investeert 200 miljoen in frietfabriek
Shutterstock

Aardappelverwerker Agristo heeft in Wielsbeke een nieuwe frietfabriek geopend, goed voor een investering van 200 miljoen euro. Het familiebedrijf wil zo wereldwijd doorstoten naar de top vijf in de sector.

 

“Moeten omzet draaien”

“Dit is de innovatiefste frietfabriek ter wereld”, zegt Filip Wallays, die het bedrijf samen met Hannelore Raes bestuurt, aan De Tijd. In de fabriek gebeurt dan ook vrijwel alles automatisch, waardoor er slechts vijftien mensen per ploeg, in een vijfploegenstelsel, aan de slag moeten zijn op de site.

 

Binnenkort wordt er nog een tweede productielijn geopend, goed voor een totale productie van 200.000 ton diepvriesfrieten per jaar en 160 extra banen. In drie andere vestigingen maakt Agristo al 500.000 ton aardappelproducten per jaar, met naast frieten ook zaken als puree en kroketten.

 

In totaal investeerde Agristo 200 miljoen euro in de nieuwe fabriek, een fors bedrag voor een familiebedrijf met 350 miljoen euro omzet en zonder extern kapitaal. “De wereld van de diepvriesaardappelproducten is een kapitaalintensieve business, met hoge volumes en lage marges”, zegt Wallays. “Onze producten liggen als huismerk in de rekken van supermarkten in 120 landen. We verkopen een kilo frieten aan 60 cent. Dan moet je omzet draaien. Onze brutobedrijfswinstmarge (ebitda) ligt op 10 tot 12 procent.”

 

De komende vijf jaar wil het bedrijf de omzet dan ook bijna verdubbelen naar 650 miljoen euro en moet het marktaandeel opgekrikt worden van 4 naar 7%. “Alleen zo kunnen we doorstoten tot de top vijf. Onze vaders hebben het bedrijf opgericht, wij willen het groot maken”, zegt Hannelore Raes. McCain is met een marktaandeel van 30% marktleider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.