AB InBev beschuldigd van machtsmisbruik in België

AB InBev beschuldigd van machtsmisbruik in België
Shutterstock

De Europese Commissie heeft bierbrouwer AB InBev beschuldigd van machtsmisbruik in België. Het bedrijf zou zijn sterke positie gebruiken om de prijzen in België hoger te houden dan die in de buurlanden.

Invoer belemmeren

Volgens Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager beperkt AB InBev al sinds 2009 de concurrentie, door de invoer van goedkoper bier uit Nederland en Frankrijk naar België te belemmeren. “Belgische consumenten hebben mogelijk meer moeten betalen voor hun favoriete bieren”, zegt de Deense volgens Gazet van Antwerpen. AB InBev zou daarbij een bewuste strategie gevoerd hebben.

 

Zo werden de teksten op de blikjes aangepast, zodat ze niet meer in België konden worden verkocht: in Frankrijk verdween de Nederlandse tekst van het blikje en in Nederland de Franse tekst. Ook in België moet enkel de taal van het landsgedeelte op het etiket staan, maar het is eenvoudiger als de twee talen samen op een etiket staan. Vooral bij grotere ketens die in heel het land te vinden zijn.

 

Ondertussen krijgen de Nederlandse en Franse supermarkten gunstigere voorwaarden dan die in België, waardoor de prijzen er lager liggen. Om te vermijden dat de bieren toch werden ingevoerd, bood AB InBev in Nederland bepaalde bieren niet of slechts beperkt aan. Ook promoties werden beperkt met hetzelfde achterliggende idee, schrijft De Standaard.

 

Voorlopig oordeel

De Europese Commissie heeft momenteel nog maar een voorlopig oordeel geveld en AB InBev krijgt de kans om zich te verdedigen, maar als het veroordeeld wordt kan het bedrijf een boete krijgen tot 10% van de omzet. Dat bedrag kan in de miljarden lopen.

 

Eurocommerce, de Europese retailvereniging, reageert alvast verheugd op de actie van de Europese Commissie. “Retailers zijn de sleutel om de eengemaakte markt een realiteit te maken voor de consument. We vragen de Commissie dan ook om de nodige stappen te nemen om het voor retailers mogelijk te maken om over de landsgrenzen te importeren”, zegt Christian Verscheuren, directeur-generaal van Eurocommerce. “De aankondiging van de Commissie is een belangrijke stap in het aanpakken van dit probleem en we vragen de Commissie om nu door te zetten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top