AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent
Foto: AB InBev

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.

 

Gasbellen zonder koken

AB InBev maakt bier brouwen voortaan een pak energievriendelijker: in zijn onderzoekscentrum in Leuven ontwikkelde de bierreus een innovatieve techniek waarbij gasbellen ontstaan zonder dat daarvoor veel hitte en water nodig zijn. Die bellen zijn essentieel voor de smaak van het bier, maar konden tot dusver enkel via een intensief kookproces opgewekt worden. 

 

“Met de nieuwe techniek blazen we gas in de brouwketel via een aangepast element,” vertelt David De Schutter, bij AB InBev directeur R&D voor Europa: “De basisvloeistof kan hierdoor net onder het kookpunt blijven, zonder gevolgen voor de eigenheid en de smaak van het bier.”

 

De impact van deze innovatie op het klimaat is indrukwekkend: volgens de bierproducent zou de toepassing ervan in de eigen brouwerijen alleen al zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot en 0,5% minder waterverbuik wereldwijd.

 

Gratis voor kleine brouwerijen

Die cijfers liggen mogelijk nog hoger als ook andere brouwerijen de nieuwe techniek zullen toepassen, want AB InBev stelt het patent gratis ter beschikking van kleinere brouwerijen. Van grotere bierproducenten zal de marktleider een vergoeding vragen in functie van hun productievolume en de impact van de innovatie. Een goede investering, vindt De Schutter, want “eens geïmplementeerd betaalt de techniek zich binnen de twee jaar terug".

 

AB InBev stelde de techniek aan het grote publiek voor op de beurs ‘Trends in brewing’ in Gent, een maand nadat de bierproducent zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen wereldkundig maakte. “De nieuwe techniek is een belangrijk middel om onze CO2-uitstoot tegen 2025 te verlagen met 25%, maar zeker niet de enige piste die we bewandelen,” besluit De Schutter: “We zetten ook in op slimme landbouw, waterbeheer en circulaire verpakkingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.