AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent
Foto: AB InBev

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.

 

Gasbellen zonder koken

AB InBev maakt bier brouwen voortaan een pak energievriendelijker: in zijn onderzoekscentrum in Leuven ontwikkelde de bierreus een innovatieve techniek waarbij gasbellen ontstaan zonder dat daarvoor veel hitte en water nodig zijn. Die bellen zijn essentieel voor de smaak van het bier, maar konden tot dusver enkel via een intensief kookproces opgewekt worden. 

 

“Met de nieuwe techniek blazen we gas in de brouwketel via een aangepast element,” vertelt David De Schutter, bij AB InBev directeur R&D voor Europa: “De basisvloeistof kan hierdoor net onder het kookpunt blijven, zonder gevolgen voor de eigenheid en de smaak van het bier.”

 

De impact van deze innovatie op het klimaat is indrukwekkend: volgens de bierproducent zou de toepassing ervan in de eigen brouwerijen alleen al zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot en 0,5% minder waterverbuik wereldwijd.

 

Gratis voor kleine brouwerijen

Die cijfers liggen mogelijk nog hoger als ook andere brouwerijen de nieuwe techniek zullen toepassen, want AB InBev stelt het patent gratis ter beschikking van kleinere brouwerijen. Van grotere bierproducenten zal de marktleider een vergoeding vragen in functie van hun productievolume en de impact van de innovatie. Een goede investering, vindt De Schutter, want “eens geïmplementeerd betaalt de techniek zich binnen de twee jaar terug".

 

AB InBev stelde de techniek aan het grote publiek voor op de beurs ‘Trends in brewing’ in Gent, een maand nadat de bierproducent zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen wereldkundig maakte. “De nieuwe techniek is een belangrijk middel om onze CO2-uitstoot tegen 2025 te verlagen met 25%, maar zeker niet de enige piste die we bewandelen,” besluit De Schutter: “We zetten ook in op slimme landbouw, waterbeheer en circulaire verpakkingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.