AB InBev zet bier voor Delhaize op de trein | RetailDetail

AB InBev en Delhaize halen 5000 biertrucks van de weg

AB InBev en Delhaize halen 5000 biertrucks van de weg

AB InBev gaat het transport vanuit zijn brouwerij in Jupille naar het depot van Delhaize in Ninove voortaan per trein laten gebeuren. Eens het project op snelheid komt, komen er jaarlijks tot 5.000 vrachtwagens minder op de weg.

Driemaal per week via het spoor

AB InBev levert elke dag Jupiler-pils aan het depot van Delhaize in Ninove. Dat gebeurt met vrachtwagens, die meestal langs de filegevoelige ring rond Brussel moeten passeren. Om dat knooppunt te omzeilen, werd de voorbije weken volop gewerkt aan een alternatief: een biertrein. De eerste ervan kwam vandaag aan in Ninove.

 

De komende periode zal er driemaal per week een dergelijke trein worden ingelegd. Op termijn moeten zo 5.000 vrachtwagens van de weg worden gehouden. Bovendien stoot het spoorvervoer acht keer minder CO2 uit dan het wegvervoer.

 

Duurzaam bedrijfsbeleid

“Uiteraard blijft transport over de weg noodzakelijk in elk distributiesysteem, maar Delhaize wil waar mogelijk zoeken naar duurzame modi, zoals spoor, binnenvaart of andere alternatieven”, zei topman Denis Knoops van Delhaize naar aanleiding van de eerste biertrein.

 

Voor AB InBev past de trein in de ambitie om tegen eind minstens 25% CO2-reductie te genereren, stelde logistiek directeur Alexander Soenen van AB InBev. Andere initiatieven om dit doel te bereiken, zijn onder meer de bierboot en de ecocombi.

 

Het treinproject kreeg de steun van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen. Remitrans stond in voor het vervoer. De ambitie is om nog andere partners bij dit project te betrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.