AB InBev zet bier voor Delhaize op de trein | RetailDetail

AB InBev en Delhaize halen 5000 biertrucks van de weg

AB InBev en Delhaize halen 5000 biertrucks van de weg

AB InBev gaat het transport vanuit zijn brouwerij in Jupille naar het depot van Delhaize in Ninove voortaan per trein laten gebeuren. Eens het project op snelheid komt, komen er jaarlijks tot 5.000 vrachtwagens minder op de weg.

Driemaal per week via het spoor

AB InBev levert elke dag Jupiler-pils aan het depot van Delhaize in Ninove. Dat gebeurt met vrachtwagens, die meestal langs de filegevoelige ring rond Brussel moeten passeren. Om dat knooppunt te omzeilen, werd de voorbije weken volop gewerkt aan een alternatief: een biertrein. De eerste ervan kwam vandaag aan in Ninove.

 

De komende periode zal er driemaal per week een dergelijke trein worden ingelegd. Op termijn moeten zo 5.000 vrachtwagens van de weg worden gehouden. Bovendien stoot het spoorvervoer acht keer minder CO2 uit dan het wegvervoer.

 

Duurzaam bedrijfsbeleid

“Uiteraard blijft transport over de weg noodzakelijk in elk distributiesysteem, maar Delhaize wil waar mogelijk zoeken naar duurzame modi, zoals spoor, binnenvaart of andere alternatieven”, zei topman Denis Knoops van Delhaize naar aanleiding van de eerste biertrein.

 

Voor AB InBev past de trein in de ambitie om tegen eind minstens 25% CO2-reductie te genereren, stelde logistiek directeur Alexander Soenen van AB InBev. Andere initiatieven om dit doel te bereiken, zijn onder meer de bierboot en de ecocombi.

 

Het treinproject kreeg de steun van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen. Remitrans stond in voor het vervoer. De ambitie is om nog andere partners bij dit project te betrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.