AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois | RetailDetail

AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois

AB InBev gestart met bouw vierde brouwlijn Stella Artois

Premier Charles Michel en AB InBev-baas Carlos Brito hebben gisteren symbolisch de eerste spadesteek gegeven voor de bouw van een extra brouwinstallatie in Leuven. Een investering van 55 miljoen euro, nodig om de buitenlandse vraag te volgen.

 

12 miljoen hectoliter Stella per jaar

De nieuwe brouwinstallatie, de vierde al in Leuven, moet vanaf 2017 de capaciteit van de brouwerij met 30% verhogen tot 12 miljoen hectoliter per jaar. Dat moet volstaan om de groeiende vraag naar Stella Artois in het buitenland op te vangen. Van al het bier dat AB InBev in België brouwt, wordt de helft geëxporteerd.

 

Het voorbije half jaar kondigde AB InBev drie nieuwe investeringen aan in ons land, goed voor een totaal bedrag van bijna 110 miljoen euro. Naast de 55 miljoen euro in Leuven wordt 5,7 miljoen euro geïnvesteerd voor extra brouwcapaciteit in Hoegaarden. De site in Jupille kan dan weer rekenen op 49,8 miljoen euro om de afvulcapaciteit voor haar bottelarij te verhogen. Jupiler blijft het favoriete biermerk van de Belgen.

 

Belgische verankering

“Drie bieren met Belgische roots ‑ met name Stella Artois, Leffe en Hoegaarden ‑ behoren tot de belangrijkste merken die we internationaal verdelen”, zegt Carlos Brito, CEO van AB InBev, aan. “De recente grote investeringen zijn nodig om tegemoet te komen aan de groeiende vraag uit het buitenland naar onze populaire bieren. Tegelijk tonen ze ook ons engagement ten aanzien van België en de aantrekkingskracht van de Belgische biercultuur wereldwijd.”

 

De CEO wees ook op het belang van zijn groep voor de Belgische economie. Zo koopt AB InBev vanuit het hoofdkantoor in Leuven voor een grote som aan bij Belgische leveranciers: “In 2014 bedroegen onze aankopen bij lokale ondernemingen in België ongeveer 340 miljoen euro”, zei Brito. Het gaat dan om transport, technologie, marketing, verpakkingsmateriaal alsook machines en uitrusting. “Zo ondersteunt AB InBev fors de lokale KMO’s. Dit heeft ook positieve effecten op de lokale werkgelegenheid”, aldus nog Brito.

 

In totaal stelt AB InBev zelf ongeveer 2.700 mensen rechtstreeks tewerk in zijn wereldwijde, Europese en Benelux hoofdkwartier in Leuven, in zijn vier Belgische brouwerijen en zijn acht magazijnen, inclusief de vertegenwoordigers die commerciële ondersteuning aanbieden aan de detailhandelaars, bars en restaurants. Daarenboven zorgt de verkoop van AB InBev-producten in de horeca en in de retail voor naar schatting 8.700 jobs, zo benadrukte Brito.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.