AB InBev haalt meer winst uit minder bier

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

AB InBev haalt meer winst uit minder bier
Shutterstock

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

 

Moeilijke Amerikaanse markt

AB InBev legt voor het eerste kwartaal gemengde cijfers voor: de bierbrouwer bracht wereldwijd 134,8 miljoen hectoliter bier aan de man, een daling van 0,2%, maar tegelijk puurde het bedrijf wel 4,7% meer omzet uit die lagere volumes. Die omzet bedroeg tijdens het eerste kwartaal 13,1 miljard dollar (11 miljard euro), een stijging met 4,7% (in plaats van de 3,6% die analisten als maximaal haalbaar beschouwden).

 

Vooral op de Amerikaanse markt blijft AB InBev worstelen: de verkoop van Budweiser en Bud Lite kreunt onder de groeiende populariteit van artisanale bieren in de Verenigde Staten. Elders in de wereld doen de paradepaardjes van AB InBev het wél goed: Budweiser noteerde buiten de thuismarkt een verkoopstoename met 2,5% en Stella Artois laat met een groei van 12,3% enkel Corona voorgaan, dat wereldwijd maar liefst een kwart meer volume bier aan de man bracht.

 

De teleurstellende verkoopcijfers kan AB InBev wel wegspoelen met een brutobedrijfswinst die het voorbije kwartaal de kaap van 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) bereikte (+6,6%). Netto registreert de bierbrouwer dan weer een lichte daling in zijn winst: die bedroeg met 1,44 miljard dollar (1,21 miljard euro) net iets minder dan de 1,46 miljard dollar (1,23 miljard euro) die AB InBev een jaar eerder kon optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.