AB InBev haalt meer winst uit minder bier

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

AB InBev haalt meer winst uit minder bier
Shutterstock

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

 

Moeilijke Amerikaanse markt

AB InBev legt voor het eerste kwartaal gemengde cijfers voor: de bierbrouwer bracht wereldwijd 134,8 miljoen hectoliter bier aan de man, een daling van 0,2%, maar tegelijk puurde het bedrijf wel 4,7% meer omzet uit die lagere volumes. Die omzet bedroeg tijdens het eerste kwartaal 13,1 miljard dollar (11 miljard euro), een stijging met 4,7% (in plaats van de 3,6% die analisten als maximaal haalbaar beschouwden).

 

Vooral op de Amerikaanse markt blijft AB InBev worstelen: de verkoop van Budweiser en Bud Lite kreunt onder de groeiende populariteit van artisanale bieren in de Verenigde Staten. Elders in de wereld doen de paradepaardjes van AB InBev het wél goed: Budweiser noteerde buiten de thuismarkt een verkoopstoename met 2,5% en Stella Artois laat met een groei van 12,3% enkel Corona voorgaan, dat wereldwijd maar liefst een kwart meer volume bier aan de man bracht.

 

De teleurstellende verkoopcijfers kan AB InBev wel wegspoelen met een brutobedrijfswinst die het voorbije kwartaal de kaap van 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) bereikte (+6,6%). Netto registreert de bierbrouwer dan weer een lichte daling in zijn winst: die bedroeg met 1,44 miljard dollar (1,21 miljard euro) net iets minder dan de 1,46 miljard dollar (1,23 miljard euro) die AB InBev een jaar eerder kon optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).