AB InBev heeft zich ingekocht bij RateBeer.com

AB InBev heeft zich ingekocht bij RateBeer.com

AB InBev heeft zich ingekocht bij RateBeer.com

Het bekende bierplatform RateBeer.com, dat jaarlijks ranglijsten publiceert van beste bieren en brouwerijen ter wereld, is voor een deel in handen gekomen van AB InBev. Tot grote verontwaardiging van een aantal kleinere bedrijven.

Deal doet wenkbrauwen fronsen

's Werelds grootste bierbrouwer heeft via zijn investeringsfonds ZX Ventures een minderheidsbelang genomen in de website RateBeer.com. Aan de participatie zouden acht maanden van onderhandelingen vooraf zijn gegaan. De transactie zou al van oktober vorig jaar dateren, maar bleef al die tijd onder de radar. Welk bedrag met de deal gemoeid is, is niet bekend.

 

Toen het nieuws enkele dagen geleden op Amerikaanse nieuwssites begon op te duiken, werd dat op flink wat wenkbrauwengefrons onthaald. Tal van vooral kleinere brouwerijen ‑ waarvan een groot aantal hun naam en faam te danken heeft aan de ratings van de populaire site ‑ reageerden meteen verontwaardigd.

 

In die mate dat CEO Joe Tucker zich al snel geroepen voelde om te verduidelijken waarom hij gekozen heeft voor ZX Ventures: “Hun kennis van technologie, hun bestaande technologische middelen, hun liefde voor bier, hun enthousiasme en respect voor de biercommunity, hun inzicht in de verschillende bierculturen wereldwijd, de stabiliteit van hun bedrijf en hun verbintenis om onze zelfstandigheid te vrijwaren, maakten van ZX de best mogelijke partner", zo schrijft hij. "Ik besef dat dit voor velen als een verrassing komt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik de best mogelijke beslissing heb genomen.”

 

Lang niet iedereen denkt daar ook zo over: leden van de website stellen kritische vragen over de invloed van de Belgisch-Braziliaanse brouwer, terwijl een aantal kleinere brouwerijen RateBeer.com de wacht aanzegt. Onder meer de eigenaar van de Amerikaanse brouwerij Dogfish Head heeft al gevraagd om zijn bieren van de ratingwebsite te halen, en volgens zakenkrant De Tijd heeft ook de Brusselse geuzebrouwer Cantillon een gelijkaardige boodschap de wereld ingestuurd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.