AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten

AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten

AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten
(c) AB InBev

's Werelds grootste bierbrouwer AB InBev is erin geslaagd een voedzame vezelrijke ontbijtdrank te ontwikkelen op basis van de droge graanresten die overblijven na het brouwen van bier. Het product werd ontwikkeld in Leuven.

 

Granendrankje ‘Canvas’

Wereldwijd zorgen de bierbrouwers jaarlijks voor 30 miljoen ton graanresten, die nog hoge waarden aan proteïnen en vezels bevatten. Traditiegetrouw gaat het gros van die restanten ‑ grosso modo zo’n 90% ‑ naar veeboeren, die het gebruiken als voeding voor hun dieren. De rest wordt als afval weggegooid, maar dat zal nu veranderen.

 

Dankzij een innovatie van het Leuvense GITeC (AB InBev’s Global Innovation & Technology Center) kan de Leuvense groep nu immers de graanresten die overblijven na het brouwproces hergebruiken als basis voor nieuwe, kwalitatief hoogwaardige en natuurlijke voedingsproducten. “Onze nieuwe technologie maakt het mogelijk om honderdduizenden proteïnen en vezels uit graanresten te behouden en de nutritionele waarden ervan in te zetten voor menselijke consumptie”, zegt biochemicus Jorge Gil-Martinez. “Dat kan ook 75% CO2-vermindering genereren, aangezien deze plantaardige voedingsstoffen via circulaire economie veel duurzamer zijn dan traditionele voedingsbronnen zoals vlees.”

 

De eerste commerciële toepassing in een wellicht lange rij is een vezelrijk ontbijtdrankje, ‘Canvas’ genaamd. “Elk flesje levert 39% van de dagelijks aanbevolen waarde aan voedingsvezels”, aldus de uitvinder. Het granendrankje, vorig jaar als kickstartproject gelanceerd, wordt momenteel aan de oostkust van de Verenigde Staten verkocht in vijf smaken:cacao, chai, latte, matcha en vanille. Binnenkort volgt de westkust en als de reacties van de consument positief zijn, zal AB InBev het drankje ook in Europa lanceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.