AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten

AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten

AB InBev innoveert met ontbijtdrank op basis van graanresten
(c) AB InBev

's Werelds grootste bierbrouwer AB InBev is erin geslaagd een voedzame vezelrijke ontbijtdrank te ontwikkelen op basis van de droge graanresten die overblijven na het brouwen van bier. Het product werd ontwikkeld in Leuven.

 

Granendrankje ‘Canvas’

Wereldwijd zorgen de bierbrouwers jaarlijks voor 30 miljoen ton graanresten, die nog hoge waarden aan proteïnen en vezels bevatten. Traditiegetrouw gaat het gros van die restanten ‑ grosso modo zo’n 90% ‑ naar veeboeren, die het gebruiken als voeding voor hun dieren. De rest wordt als afval weggegooid, maar dat zal nu veranderen.

 

Dankzij een innovatie van het Leuvense GITeC (AB InBev’s Global Innovation & Technology Center) kan de Leuvense groep nu immers de graanresten die overblijven na het brouwproces hergebruiken als basis voor nieuwe, kwalitatief hoogwaardige en natuurlijke voedingsproducten. “Onze nieuwe technologie maakt het mogelijk om honderdduizenden proteïnen en vezels uit graanresten te behouden en de nutritionele waarden ervan in te zetten voor menselijke consumptie”, zegt biochemicus Jorge Gil-Martinez. “Dat kan ook 75% CO2-vermindering genereren, aangezien deze plantaardige voedingsstoffen via circulaire economie veel duurzamer zijn dan traditionele voedingsbronnen zoals vlees.”

 

De eerste commerciële toepassing in een wellicht lange rij is een vezelrijk ontbijtdrankje, ‘Canvas’ genaamd. “Elk flesje levert 39% van de dagelijks aanbevolen waarde aan voedingsvezels”, aldus de uitvinder. Het granendrankje, vorig jaar als kickstartproject gelanceerd, wordt momenteel aan de oostkust van de Verenigde Staten verkocht in vijf smaken:cacao, chai, latte, matcha en vanille. Binnenkort volgt de westkust en als de reacties van de consument positief zijn, zal AB InBev het drankje ook in Europa lanceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.