AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria | RetailDetail

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria
Shutterstock

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in een vierde brouwerij in Nigeria. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Besparingen

De bouw van de nieuwe brouwerij gaat gepaard met de lancering van een aantal nieuwe merken in Nigeria. Zo moet er begin volgend jaar Budweiser op de markt komen. Omdat het bier in Afrika een luxe imago wordt aangemeten, willen klanten er meer voor betalen en verdient AB InBev er ook meer aan.

 

Tegelijk zal er volgens De Tijd ook flink bespaard worden in het land: momenteel werken de drie verschillende brouwerijen er met aparte vennootschappen, maar in juni is AB InBev gestart met de fusie van die drie vennootschappen. Dat moet volgende maand volledig afgerond zijn: 70% van de aandelen van het nieuwe fusiebedrijf komen dan in handen van AB InBev, de rest wordt verhandeld op de Nigeriaanse beurs.

 

Afrika belangrijke groeimarkt

Ook in Zuid-Afrika gaat AB InBev fors investeren: het land heeft momenteel al de grootste brouwerij in Afrika, maar de Belgisch-Braziliaanse brouwer wil er de komende periode nog eens 182 miljoen euro investeren. Net als in Nigeria zal dat gepaard gaan met de lancering van een aantal nieuwe bieren, voornamelijk Corona, Budweiser en Stella Artois.

 

Afrika is voor de bierbrouwer een bijzonder belangrijke markt en was een van de hoofdredenen voor de overname van concurrent SABMiller. Door die overname is het Leuvense bedrijf nu veel nadrukkelijker aanwezig op een continent waar de biermarkt tot 2020 volgens verwachting jaarlijks met 5% zal groeien. Ter vergelijking: de wereldwijde biermarkt groeide in 2016 met slechts 1,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.