AB InBev investeert minder in Hoegaarden | RetailDetail

AB InBev investeert minder in Hoegaarden

AB InBev investeert minder in Hoegaarden

De Leuvense brouwer AB InBev gaat minder investeren in zijn witbier Hoegaarden. Het bier is geen prioriteit meer in Europa en dus gaat AB InBev meer investeren in andere bieren, zoals de radlervarianten van Hoegaarden.

Dalende populariteit

AB InBev heeft lang veel geïnvesteerd in Hoegaarden, dat momenteel erg bekend is in België, Nederland en Frankrijk. Daarnaast is het biermerk ook te vinden in andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk. Toch ziet AB InBev niet meer zoveel potentiële groei in het witbier.

 

In België en Nederland is de verkoop dan ook al een tijdje stabiel en in Frankrijk is er zelfs sprake van een lichte daling. Ook andere merken stellen vast dat witbier minder populair is geworden in eigen land en de buurlanden. “Wij verkopen ons witbier Vedett White vooral in het buitenland, zoals in Japan en China”, zegt brouwer Duvel Moortgat. “In eigen land is de vraag klein, omdat België verwend is met een diverse aanbod speciaalbieren.”

 

De beslissing van AB InBev wil niet zeggen dat het niet meer gaat investeren in Hoegaarden. “Hoegaarden blijft net als bijvoorbeeld Leffe een internationaal merk”, zegt Stuart MacFarlane, directeur van de Europese markt bij AB InBev. “In Azië behoudt Hoegaarden zijn titel als focus brand. Daar blijft het dus wel een merk waar we in investeren om het te laten groeien. In de afgelopen jaren steeg de populariteit van Hoegaarden in Rusland, China en Zuid-Korea.” Ook in fabriek van Hoegaarden, waar momenteel 80% voor export wordt geproduceerd, zal geïnvesteerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.