AB InBev voedt dorst naar data met technologie-overnames | RetailDetail

AB InBev lest dorst naar data met technologie-overnames

AB InBev lest dorst naar data met technologie-overnames
Foto: games2532 / Shutterstock.com

Bier wordt data bij AB InBev: de grootste brouwerijgroep ter wereld investeert via overnames sterk in big data. Ze wil alles te weten komen over bierdrinkers en hun drinkgewoontes, in de hoop zo te blijven groeien op de steeds sneller veranderende biermarkt.

 

Weissbeerger zet drank om in data

Zoals zowat alle grote multinationals zet AB InBev vandaag in op data. Vorige week nog kocht de brouwerijgroep Weissbeerger, een bedrijf dat meetapparatuur in cafés installeert. Onder de slogan “turning drinks into data” laat het AB InBev voortaan precies meten hoeveel bier waar en wanneer wordt verkocht, welke biersoorten in de smaak vallen en bij welk type klant naargelang van het soort café. 

 

“Dankzij Weissbeerger kunnen we de horeca-uitbaters waarmee we samenwerken beter ondersteunen en kunnen we nog beter inspelen op de veranderende behoeftes van de consument”, legt woordvoerder Peter Dercon uit aan De Tijd. Data is macht, begrijpen ze bij de bierproducent, zeker nu consumenten in een verzadigde markt op zoek gaan naar nieuwe alternatieven, zoals speciaalbieren. 

 

AB InBev kocht in 2016 al bierwebwinkel Hopt.be, waardoor het toegang kreeg tot het onlinekoopgedrag van bierliefhebbers. De biermagnaat heeft ook dergelijke bierwebshops in onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in het bezit. Zelfs in RateBeer, een van de grootste bierrecensiesites, heeft de brouwerij een minderheidsbelang.

 

Data- en innovatielaboratorium ZX Ventures

Al die databedrijven brengt AB InBev onder in ZX Ventures, het innovatielaboratorium van de Braziliaans-Belgische bierfabrikant. “ZX Ventures heeft toegang tot onderzoek en technologie van AB InBev. Het werkt ook samen met startups”, vertelt Decron. “We onderzoeken er mogelijkheden buiten onze klassieke domeinen.”

 

De aard van dat onderzoek maakt e-commercedirecteur Guilherme Lebelson meteen duidelijk: “De data die we verzamelen van onze klanten en hun ervaringen op onze e-commerceplatformen zijn cruciaal voor ons groeiende bedrijf. We kunnen er onze producten doorlopend mee verbeteren, want data geven ons een inzicht in naar welke productsoort onze klanten op zoek zijn.”

 

De grote hoeveelheid data laat met andere woorden binnenshuis marktonderzoek toe en dat is nodig, aangezien de brouwerijreus in de verzadigde Westerse markten te kampen heeft met verscherpte concurrentie van speciaalbieren en zogeheten ‘craft brewers’, artisanale brouwerijen die snel en radicaal innoveren op de biermarkt. 

 

Concurrentie van artisanale brouwerijen

Ook kleinere brouwerijen van speciaalbieren brengt AB InBev daarom onder bij ZX Ventures: de brouwerij achter Tripel Karmeliet en Kwak behoort bijvoorbeeld tot de tientallen recente overnames. Slim datagebruik laat AB InBev toe om alvast sneller mee te innoveren: het kan trends vlug spotten via onder meer RateBeer, eventueel producten testen in de bierwebwinkels en de juiste locaties voor lanceringen bepalen dankzij Weissbeerger.

 

“Het is logisch dat AB InBev zich geworpen heeft in data”, besluit UGent-professor Erik Mannens in De Tijd.“Alle grote bedrijven doen het. Technologiebedrijven zoals Google en Microsoft zijn er groot mee geworden en ook steeds meer klassieke bedrijven leggen zich erop toe. Het is de ideale manier om inzichten op te doen en daarmee nieuwe markten te betreden of te groeien in verzadigde markten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.