AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen | RetailDetail

AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen

AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen

AB InBev heeft beloofd om een investeringsfonds op te zetten in Zuid-Afrika, om zo de fusie met SABMiller sneller rond te krijgen. Daarnaast stelt het dat geen enkele Zuid-Afrikaanse werknemer zijn baan zal verliezen bij de fusie.

Ondersteuning boeren

AB InBev doet die beloftes nadat de Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit zijn bedenkingen had geuit rond de fusie van de Belgisch-Braziliaanse brouwer met SABMiller. Het geld van het investeringsfonds, 69 miljoen dollar (60 miljoen euro), zal gebruikt worden om lokale jobs te ondersteunen en om schadelijk gebruik van alcohol tegen te gaan.

 

Eeen deel van het geld zal gebruikt worden om 800 kleinschalige boeren te helpen met de productie van verschillende gewassen voor de brouwer. AB InBev wil ook helpen om de productie van bepaalde gewassen die worden gebruikt voor de productie van bier verder uit te breiden in Zuid-Afrika, zodat het land die naar het buitenland kan exporteren. Tot slot zal geen enkele werknemer in Zuid-Afrika zijn baan verliezen bij de fusie en zal het aantal jobs in de eerste vijf jaar na de fusie met SABMiller in Zuid-Afrika ook niet dalen.

 

De overeenkomst moet nog steeds goedgekeurd worden, maar de Zuid-Afrikaanse minister van Economische Ontwikkeling heeft al gezegd dat de voorstellen van AB InBev waarschijnlijk voldoende zullen zijn. AB InBev doet deze toegevingen nadat de Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit meer tijd had gevraagd om de fusie te onderzoeken. De brouwer hoopt dat er nu niet opnieuw een verlenging zal komen, die de deal mogelijk in gevaar brengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.