AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen | RetailDetail

AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen

AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen

AB InBev heeft beloofd om een investeringsfonds op te zetten in Zuid-Afrika, om zo de fusie met SABMiller sneller rond te krijgen. Daarnaast stelt het dat geen enkele Zuid-Afrikaanse werknemer zijn baan zal verliezen bij de fusie.

Ondersteuning boeren

AB InBev doet die beloftes nadat de Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit zijn bedenkingen had geuit rond de fusie van de Belgisch-Braziliaanse brouwer met SABMiller. Het geld van het investeringsfonds, 69 miljoen dollar (60 miljoen euro), zal gebruikt worden om lokale jobs te ondersteunen en om schadelijk gebruik van alcohol tegen te gaan.

 

Eeen deel van het geld zal gebruikt worden om 800 kleinschalige boeren te helpen met de productie van verschillende gewassen voor de brouwer. AB InBev wil ook helpen om de productie van bepaalde gewassen die worden gebruikt voor de productie van bier verder uit te breiden in Zuid-Afrika, zodat het land die naar het buitenland kan exporteren. Tot slot zal geen enkele werknemer in Zuid-Afrika zijn baan verliezen bij de fusie en zal het aantal jobs in de eerste vijf jaar na de fusie met SABMiller in Zuid-Afrika ook niet dalen.

 

De overeenkomst moet nog steeds goedgekeurd worden, maar de Zuid-Afrikaanse minister van Economische Ontwikkeling heeft al gezegd dat de voorstellen van AB InBev waarschijnlijk voldoende zullen zijn. AB InBev doet deze toegevingen nadat de Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit meer tijd had gevraagd om de fusie te onderzoeken. De brouwer hoopt dat er nu niet opnieuw een verlenging zal komen, die de deal mogelijk in gevaar brengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.