AB InBev voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
Shutterstock

Bierbrouwer AB InBev heeft in het derde kwartaal niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Analisten hadden al maar een kleine groei van het volume verwacht, maar het Braziliaans-Belgische bedrijf moest zelfs een daling slikken.

Budweiser verliest marktaandeel

In het derde kwartaal van 2017 daalde het verkochte volume van AB InBev met 1,2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de eigen bieren was er zelfs een daling van 1,5%. Boosdoeners waren de Verenigde Staten en Brazilië, die de groei in Mexico, Argentinië en Afrika volledig teniet deden. In Brazilië daalde het volume met 4% en in de VS was dat zelfs met 6%, vooral vanwege het slechte weer het voorbije kwartaal.

 

Dat valt ook te zien aan de resultaten van het Amerikaanse Budweiser: daar daalde de totale omzet met 2,2%, terwijl er buiten de VS net een groei was van 4,4%. Zowel Budweiser als Bud Light verloren in het thuisland marktaandeel. Stella Artois ging er wereldwijd dan weer met 0,9% op vooruit.

 

Integratie verloopt vlot

Ondanks die dalende volumes steeg de kwartaalomzet van AB InBev toch met 3,6% naar 14,74 miljard dollar (12,5 miljard euro), maar dat was nog steeds onder de verwachtingen. De EBITDA steeg dan weer met 13,8% naar 5,73 miljard dollar (4,9 miljard euro), maar dat was tevens minder dan de verwachte 5,76 miljard dollar.

 

De integratie van SAB Miller een jaar na de overname verloopt dan weer wel goed. De verwachte besparingen door synergiën tegen oktober 2020 worden zelfs met 400 miljoen dollar verhoogd naar 3,2 miljard dollar (2,7 miljard euro). Van dat bedrag is momenteel al meer dan de helft behaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).