AB InBev voor zevende kwartaal op rij onder de lat

AB InBev voor zevende kwartaal op rij onder de lat

AB InBev voor zevende kwartaal op rij onder de lat

AB InBev heeft er een zwak 2016 opzitten: in die mate zelfs dat de bierreus de bonussen voor zijn managers schrapt. Zowel de omzet als de operationele kasstroom bleven vorig jaar onder de verwachtingen van de analisten, en dat voor de zevende keer op rij.

“De resultaten waren teleurstellend”

AB InBev windt er zelf geen doekjes om: “'Wanneer we onze doelstellingen niet halen, nemen we daar verantwoordelijkheid voor. De resultaten waren teleurstellend in 2016. Bijgevolg zullen de meeste leden van onze directie dit jaar geen bonussen krijgen.” Voor de laatste keer dat zoiets nog gebeurde, moeten we al terug tot 2008.

 

Ondanks de volumedaling met 2% ‑ AB InBev verkocht vorig jaar zo’n 500 miljoen hectoliter ‑ steeg de omzet toch nog met 2,4% tot 45,5 miljard dollar (43,2 miljard euro). De operationele kasstroom (ebitda) kwam wel 0,1% lager uit op 16,8 miljard dollar of net geen 16 miljard euro, terwijl analisten hadden gerekend op 45,6 miljard dollar omzet en 17 miljard dollar ebitda. Financieel persbureau Bloomberg berekende dat AB InBev daarmee al voor het zevende kwartaal op rij onder de lat doorgaat.

 

Brazilië grootste probleem

“De biervolumes daalden in Brazilië, de opbrengsten namen af en de kostprijs van de verkochte goederen steeg door de devaluatie van de Braziliaanse real”, zo meldt  het jaarverslag. Hoewel de hele biersector met dat probleem kampt, krijgt AB InBev als marktleider de grootste klappen: het zag zijn marktaandeel dalen tot 66,3%. Ook in China, Zuid-Afrika, Colombia en de Verenigde Staten daalden de volumes. In Mexico (meer dan 10% groei) en in Europa (+4,5%) deed de biergigant het wél beter.

 

“Hoewel we de toegenomen volatiliteit in bepaalde van onze sleutelmarkten erkennen, verwachten we dat de groei van de totale opbrengsten in 2017 zal versnellen”, houdt AB InBev de moed erin. De overname van SABMiller moet het bedrijf namelijk helpen om zijn winst op te schroeven. Het management maakt zich sterk dat het de komende vier jaar zo’n 2,8 miljard dollar kan besparen door synergieën, dat is meer dan de 2,45 miljard dollar die het concern eerder naar voren schoof.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.