AB InBev voor zevende kwartaal op rij onder de lat

AB InBev voor zevende kwartaal op rij onder de lat

AB InBev voor zevende kwartaal op rij onder de lat

AB InBev heeft er een zwak 2016 opzitten: in die mate zelfs dat de bierreus de bonussen voor zijn managers schrapt. Zowel de omzet als de operationele kasstroom bleven vorig jaar onder de verwachtingen van de analisten, en dat voor de zevende keer op rij.

“De resultaten waren teleurstellend”

AB InBev windt er zelf geen doekjes om: “'Wanneer we onze doelstellingen niet halen, nemen we daar verantwoordelijkheid voor. De resultaten waren teleurstellend in 2016. Bijgevolg zullen de meeste leden van onze directie dit jaar geen bonussen krijgen.” Voor de laatste keer dat zoiets nog gebeurde, moeten we al terug tot 2008.

 

Ondanks de volumedaling met 2% ‑ AB InBev verkocht vorig jaar zo’n 500 miljoen hectoliter ‑ steeg de omzet toch nog met 2,4% tot 45,5 miljard dollar (43,2 miljard euro). De operationele kasstroom (ebitda) kwam wel 0,1% lager uit op 16,8 miljard dollar of net geen 16 miljard euro, terwijl analisten hadden gerekend op 45,6 miljard dollar omzet en 17 miljard dollar ebitda. Financieel persbureau Bloomberg berekende dat AB InBev daarmee al voor het zevende kwartaal op rij onder de lat doorgaat.

 

Brazilië grootste probleem

“De biervolumes daalden in Brazilië, de opbrengsten namen af en de kostprijs van de verkochte goederen steeg door de devaluatie van de Braziliaanse real”, zo meldt  het jaarverslag. Hoewel de hele biersector met dat probleem kampt, krijgt AB InBev als marktleider de grootste klappen: het zag zijn marktaandeel dalen tot 66,3%. Ook in China, Zuid-Afrika, Colombia en de Verenigde Staten daalden de volumes. In Mexico (meer dan 10% groei) en in Europa (+4,5%) deed de biergigant het wél beter.

 

“Hoewel we de toegenomen volatiliteit in bepaalde van onze sleutelmarkten erkennen, verwachten we dat de groei van de totale opbrengsten in 2017 zal versnellen”, houdt AB InBev de moed erin. De overname van SABMiller moet het bedrijf namelijk helpen om zijn winst op te schroeven. Het management maakt zich sterk dat het de komende vier jaar zo’n 2,8 miljard dollar kan besparen door synergieën, dat is meer dan de 2,45 miljard dollar die het concern eerder naar voren schoof.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.