ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

De Antwerpse Brouw Compagnie (ABC), bekend van haar Seefbier en Bootjesbier, installeert haar brouwerij in het Noorderpershuis, in de Antwerpse wijk 't Eilandje. Om de nieuwe brouwerij te financieren werd eind juni een crowdfundingcampagne opgestart.

Noorderpershuis wordt brouwerij

Na twee jaar zoeken heeft de Antwerpse Brouw Compagnie een onderkomen gevonden: het Noorderpershuis aan het Kattendijkdok, een voormalig pomphuis voor de kranen en sluizen van de haven. Stadsontwikkelaar AG Vespa zocht al langer een nieuwe invulling voor dat pand.

 

"Dit is het gebouw dat we zochten, voldoende groot en met voldoende hoge plafonds. Zowel qua sfeer als qua ligging - vlakbij onder meer het MAS en het nieuwe Havenhuis - is dit een ideale match, ook als ontmoetingsplek voor de bewoners van de Cadixwijk", zegt een tevreden ABC-bedrijfsleider Johan Van Dyck (ex-Duvel Moortgat). "Op een binnenkoer komt een mooi zomers zonneterras, met lange tafels en lampionnen zoals in een typische Berlijnse Biergarten."

 

Gefinancierd via crowdfunding

Om de nieuwe brouwerij te financieren startte ABC eind juni een crowdfundingcampagne op. Wie investeert, mag onder meer levenslang gratis bier proeven in de brouwerij. "Al enkele honderden mensen hebben ingetekend”, zegt Van Dyck. “Velen zijn bereid ook iets meer te geven om hun naam in de brouwzaal vereeuwigd te zien. Nu de locatie bekend is, trekt dat misschien nog meer geïnteresseerden aan." Soortgelijke crowdfundingprojecten haalden eerder al meer dan 100.000 euro op.

 

ABC startte in 2012 met een teruggevonden recept en in archieven bewaard gist van het oude Antwerpse Seefbier. Tot nog toe werd het bier bij brouwerij Roman in het Oost-Vlaamse Oudenaarde gebrouwen. Begin volgend jaar moet de productie opstarten in Antwerpen. De brouwinstallatie zal volcontinu zo'n 26.000 hectoliter per jaar kunnen produceren, waarvan een groot deel voor de export.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.