ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

De Antwerpse Brouw Compagnie (ABC), bekend van haar Seefbier en Bootjesbier, installeert haar brouwerij in het Noorderpershuis, in de Antwerpse wijk 't Eilandje. Om de nieuwe brouwerij te financieren werd eind juni een crowdfundingcampagne opgestart.

Noorderpershuis wordt brouwerij

Na twee jaar zoeken heeft de Antwerpse Brouw Compagnie een onderkomen gevonden: het Noorderpershuis aan het Kattendijkdok, een voormalig pomphuis voor de kranen en sluizen van de haven. Stadsontwikkelaar AG Vespa zocht al langer een nieuwe invulling voor dat pand.

 

"Dit is het gebouw dat we zochten, voldoende groot en met voldoende hoge plafonds. Zowel qua sfeer als qua ligging - vlakbij onder meer het MAS en het nieuwe Havenhuis - is dit een ideale match, ook als ontmoetingsplek voor de bewoners van de Cadixwijk", zegt een tevreden ABC-bedrijfsleider Johan Van Dyck (ex-Duvel Moortgat). "Op een binnenkoer komt een mooi zomers zonneterras, met lange tafels en lampionnen zoals in een typische Berlijnse Biergarten."

 

Gefinancierd via crowdfunding

Om de nieuwe brouwerij te financieren startte ABC eind juni een crowdfundingcampagne op. Wie investeert, mag onder meer levenslang gratis bier proeven in de brouwerij. "Al enkele honderden mensen hebben ingetekend”, zegt Van Dyck. “Velen zijn bereid ook iets meer te geven om hun naam in de brouwzaal vereeuwigd te zien. Nu de locatie bekend is, trekt dat misschien nog meer geïnteresseerden aan." Soortgelijke crowdfundingprojecten haalden eerder al meer dan 100.000 euro op.

 

ABC startte in 2012 met een teruggevonden recept en in archieven bewaard gist van het oude Antwerpse Seefbier. Tot nog toe werd het bier bij brouwerij Roman in het Oost-Vlaamse Oudenaarde gebrouwen. Begin volgend jaar moet de productie opstarten in Antwerpen. De brouwinstallatie zal volcontinu zo'n 26.000 hectoliter per jaar kunnen produceren, waarvan een groot deel voor de export.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.