Absolut drukt winst van Pernod Ricard | RetailDetail

Absolut drukt winst van Pernod Ricard

Absolut drukt winst van Pernod Ricard

De Franse drankenproducent Pernod Ricard heeft in het voorbije boekjaar 15% minder winst gemaakt. De omzet ging dan weer wel fiks de hoogte in, nadat die vorig jaar met 7% was teruggevallen.

Zwakke euro stuwt omzet

De totale omzet van Pernod Ricard ging omhoog met 8% en kwam uit op 8,56 miljard euro. Een groot deel van de hogere omzet was te danken aan de zwakke positie van de euro: zonder wisselkoerseffecten was er maar sprake van een omzetstijging van 2%. De winst ging dan weer omlaag met 15% en kwam uit op 861 miljoen euro, een jaar geleden kwam de winst nog net boven het miljard euro uit.

 

De lagere winst was te wijten aan het merk Absolut: Pernod Ricard moest immers 652 miljoen euro afschrijven op het wodkamerk, dat het vooral in de Verenigde Staten moeilijk heeft. Om een ommekeer te bewerkstelligen is Pernod Ricard bezig met een vernieuwing van het merk. Zo moeten er nieuwe smaken en verpakkingen komen en zullen er promoties worden gehouden.

 

Pernod Ricard nam Absolut Vodka in 2008 over van het Zweedse Vin & Spirit. Toen was wodka één van de sterkst groeiende sterke dranken, maar de voorbije jaren is de groei stilgevallen, vooral dan in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.