Absoluut recordjaar voor champagne | RetailDetail

Absoluut recordjaar voor champagne

Absoluut recordjaar voor champagne

Nooit eerder werd zoveel geld uitgegeven aan champagne als in 2015. Dat becijferde het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne. Vooral buiten Europa werden flink meer flessen gekraakt.

 

4,75 miljard euro

De verkoop van champagne bereikte wereldwijd een recordomzet van 4,75 miljard euro, een stijging met 5,6% tegenover 2014. Alles samen ging het om 312,5 miljoen flessen, hetzij 1,7% meer dan het jaar daarvoor. Al is dat geen volumerecord: in 2007 werden er nog een fractie meer verkocht. Toen gingen er liefst 339 miljoen flessen over de toonbank.

 

De groei is vooral te danken aan de uitvoer (+4%), want in Frankrijk zelf stabiliseerde de verkoop op 162 miljoen flessen. De champagnehuizen en -boeren exporteerden 80,2 miljoen flessen naar de landen van de Europese Unie (+3,3%), met Groot-Brittannië, Duitsland en België als top-drie. Daarnaast vertrokken nog eens 70,5 miljoen flessen naar de rest van de wereld (+4,8%).

 

Vooral de speciale en duurdere champagnes (rosé, millésime,...) blijken gegeerd bij consumenten uit landen buiten Europa. Traditiegetrouw was de feestmaand december de topper: die maand alleen al werden er liefst 42 miljoen flessen verkocht.

 

Met deze prima cijfers staat de Franse uitvoer van alcoholische dranken (inclusief niet-mousserende wijnen en cognacs) na twee iets mindere jaren opnieuw op recordniveau: het land exporteerde vorig jaar alles samen voor 11,7 miljard euro aan wijnen en andere alcoholische dranken, een toename van 8,7% tegenover 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.