Absoluut recordjaar voor champagne | RetailDetail

Absoluut recordjaar voor champagne

Absoluut recordjaar voor champagne

Nooit eerder werd zoveel geld uitgegeven aan champagne als in 2015. Dat becijferde het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne. Vooral buiten Europa werden flink meer flessen gekraakt.

 

4,75 miljard euro

De verkoop van champagne bereikte wereldwijd een recordomzet van 4,75 miljard euro, een stijging met 5,6% tegenover 2014. Alles samen ging het om 312,5 miljoen flessen, hetzij 1,7% meer dan het jaar daarvoor. Al is dat geen volumerecord: in 2007 werden er nog een fractie meer verkocht. Toen gingen er liefst 339 miljoen flessen over de toonbank.

 

De groei is vooral te danken aan de uitvoer (+4%), want in Frankrijk zelf stabiliseerde de verkoop op 162 miljoen flessen. De champagnehuizen en -boeren exporteerden 80,2 miljoen flessen naar de landen van de Europese Unie (+3,3%), met Groot-Brittannië, Duitsland en België als top-drie. Daarnaast vertrokken nog eens 70,5 miljoen flessen naar de rest van de wereld (+4,8%).

 

Vooral de speciale en duurdere champagnes (rosé, millésime,...) blijken gegeerd bij consumenten uit landen buiten Europa. Traditiegetrouw was de feestmaand december de topper: die maand alleen al werden er liefst 42 miljoen flessen verkocht.

 

Met deze prima cijfers staat de Franse uitvoer van alcoholische dranken (inclusief niet-mousserende wijnen en cognacs) na twee iets mindere jaren opnieuw op recordniveau: het land exporteerde vorig jaar alles samen voor 11,7 miljard euro aan wijnen en andere alcoholische dranken, een toename van 8,7% tegenover 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.