'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier'

'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier'
Nederlandse supermarkten en bierbrouwers hebben de recente verhoging van de accijns op drank aangegrepen om de prijs van een krat bier flink te verhogen, klaagt Biernet.nl aan.

Prijs steeg vier keer sneller dan accijns

"De accijns stijgt met vijftien cent per krat bier, maar de prijs gaat met gemiddeld 62 cent omhoog. Dat is vier keer meer dan je zou verwachten", zegt Jeroen Jaspers van Biernet.nl. Die website meet dagelijks de prijzen van bier bij de supermarkten. Volgens Jaspers was de overheid van plan de accijns op bier met 14% te verhogen, maar een gezamenlijke actie van brouwerijen en de horeca heeft ervoor gezorgd dat er uiteindelijk een verhoging van 5,75% is doorgevoerd.

 

"De resultaten van de campagne Stop Bierbelasting! worden compleet tenietgedaan als de brouwers vervolgens besluiten de prijzen bovenop de accijnsverhoging nog eens extra te verhogen", sneert  de oprichter van Biernet.nl nu. De verhoging draagt bij aan de vlucht over de grens van Nederlandse drankkopers, ook al is die volgens Jaspers overbodig: wie zijn bier in de aanbieding koopt, kan ook in Nederland nog veel geld besparen.

 

Jaspers noemt het ook opvallend dat de kratten bier van de twee merken die het sterkst in prijs zijn verhoogd, Jupiler en Hertog Jan, allebei van dezelfde brouwerij zijn. "Het zijn beide merken van de Belgische brouwerij AB InBev. Deze brouwerij heeft de laatste jaren veel grote overnames gedaan. Dit zou een reden kunnen zijn dat deze merken zoveel duurder zijn geworden."

Tags: