'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier' | RetailDetail

'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier'

'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier'
Nederlandse supermarkten en bierbrouwers hebben de recente verhoging van de accijns op drank aangegrepen om de prijs van een krat bier flink te verhogen, klaagt Biernet.nl aan.

Prijs steeg vier keer sneller dan accijns

"De accijns stijgt met vijftien cent per krat bier, maar de prijs gaat met gemiddeld 62 cent omhoog. Dat is vier keer meer dan je zou verwachten", zegt Jeroen Jaspers van Biernet.nl. Die website meet dagelijks de prijzen van bier bij de supermarkten. Volgens Jaspers was de overheid van plan de accijns op bier met 14% te verhogen, maar een gezamenlijke actie van brouwerijen en de horeca heeft ervoor gezorgd dat er uiteindelijk een verhoging van 5,75% is doorgevoerd.

 

"De resultaten van de campagne Stop Bierbelasting! worden compleet tenietgedaan als de brouwers vervolgens besluiten de prijzen bovenop de accijnsverhoging nog eens extra te verhogen", sneert  de oprichter van Biernet.nl nu. De verhoging draagt bij aan de vlucht over de grens van Nederlandse drankkopers, ook al is die volgens Jaspers overbodig: wie zijn bier in de aanbieding koopt, kan ook in Nederland nog veel geld besparen.

 

Jaspers noemt het ook opvallend dat de kratten bier van de twee merken die het sterkst in prijs zijn verhoogd, Jupiler en Hertog Jan, allebei van dezelfde brouwerij zijn. "Het zijn beide merken van de Belgische brouwerij AB InBev. Deze brouwerij heeft de laatste jaren veel grote overnames gedaan. Dit zou een reden kunnen zijn dat deze merken zoveel duurder zijn geworden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.