'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier' | RetailDetail

'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier'

'Accijns excuus flinke prijsverhoging bier'
Nederlandse supermarkten en bierbrouwers hebben de recente verhoging van de accijns op drank aangegrepen om de prijs van een krat bier flink te verhogen, klaagt Biernet.nl aan.

Prijs steeg vier keer sneller dan accijns

"De accijns stijgt met vijftien cent per krat bier, maar de prijs gaat met gemiddeld 62 cent omhoog. Dat is vier keer meer dan je zou verwachten", zegt Jeroen Jaspers van Biernet.nl. Die website meet dagelijks de prijzen van bier bij de supermarkten. Volgens Jaspers was de overheid van plan de accijns op bier met 14% te verhogen, maar een gezamenlijke actie van brouwerijen en de horeca heeft ervoor gezorgd dat er uiteindelijk een verhoging van 5,75% is doorgevoerd.

 

"De resultaten van de campagne Stop Bierbelasting! worden compleet tenietgedaan als de brouwers vervolgens besluiten de prijzen bovenop de accijnsverhoging nog eens extra te verhogen", sneert  de oprichter van Biernet.nl nu. De verhoging draagt bij aan de vlucht over de grens van Nederlandse drankkopers, ook al is die volgens Jaspers overbodig: wie zijn bier in de aanbieding koopt, kan ook in Nederland nog veel geld besparen.

 

Jaspers noemt het ook opvallend dat de kratten bier van de twee merken die het sterkst in prijs zijn verhoogd, Jupiler en Hertog Jan, allebei van dezelfde brouwerij zijn. "Het zijn beide merken van de Belgische brouwerij AB InBev. Deze brouwerij heeft de laatste jaren veel grote overnames gedaan. Dit zou een reden kunnen zijn dat deze merken zoveel duurder zijn geworden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.