ACM: "Kip van Morgen in strijd met mededingingswet" | RetailDetail

ACM: "Kip van Morgen in strijd met mededingingswet"

ACM: "Kip van Morgen in strijd met mededingingswet"

Uit een voorlopige conclusie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat de kartelwaakhond de afspraken die verschillende ketens hebben gemaakt rond de Kip van Morgen in strijd vindt met het nationale kartelverbod.

"Geen voordeel voor consument"

De Kip van Morgen is een akkoord tussen de koepelorganisatie van supermarkten CBL en het productschap Pluimvee, Vlees en Eieren rond duurzame kipproductie. Omdat dergelijke afspraken per definitie vallen onder het kartelverbod had de ACM eerder beslist dat er uitzonderingen kunnen gemaakt worden voor duurzame initiatieven, als de afspraken voldoen aan bepaalde criteria.

 

In haar analyse komt de ACM echter tot de conclusie dat de consument niet per definitie voordeel haalt uit de invoering van Kip van Morgen en er zelfs economisch op achteruit gaat. In het rapport wordt dan ook gevraagd of een dergelijke sectorbrede afspraak wel nodig was. Volgens de ACM is er immers sowieso al veel beweging rond verduurzaming.

 

Het rapport is voorlopig nog niet officieel vrijgegeven, maar er heerst wel al enige ongerustheid. "Als de ACM niet akkoord is, moeten we kijken of de wet aangepast kan worden of dat het concept aangepast kan worden", zegt Hans Huijbers van LTO Nederland aan Boerderij.nl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.