Action wint terrein op supermarkten

Action wint terrein op supermarkten
Winkelketen Action is een groeiende concurrent voor de Nederlandse supermarkten. Steeds meer consumenten nemen bij een bezoek aan de prijsvechter ook foodproducten mee.

Action is vooral bekend als prijsvechter in non-food, maar concurreert in een deel van het assortiment met de supermarkten. Volgens de cijfers van GfK is de omzet in dit concurrerende segment sinds 2008 met 56% gestegen. Eén op de drie consumenten komt intussen bij Action. Daar deden ze gemiddeld 6,2 keer boodschappen, waarbij ze voor 9,48 euro aan producten meenamen.

 

In het spoor van Albert Heijn

De winkelketen die de meeste Nederlanders over de vloer krijgt is Albert Heijn. Slechts 16 procent van de Nederlanders komt nooit bij de marktleider. Opvallend is dat Lidl de nummer twee is op deze lijst: intussen komt al 60 procent van de Nederlanders bij de Duitse discounter. Daarmee is Lidl aartsrivaal Aldi gepasseerd. Nederlanders bezochten vorig jaar gemiddeld 4,66 verschillende supermarktformules.

 

Winkelketen Action ontstond in de jaren negentig in Noord-Holland en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een landelijke keten. Het bedrijf werd door de oprichters vorig jaar verkocht aan investeringsmaatschappij 3i, dat de formule onder meer internationaal wil laten groeien. Ronald van der Mark van Hema is aangetrokken als nieuwe directeur van het bedrijf. De oude directie heeft bij de overname beloofd nog tot de zomer van 2012 aan te blijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top