Action wint terrein op supermarkten

Action wint terrein op supermarkten
Winkelketen Action is een groeiende concurrent voor de Nederlandse supermarkten. Steeds meer consumenten nemen bij een bezoek aan de prijsvechter ook foodproducten mee.

Action is vooral bekend als prijsvechter in non-food, maar concurreert in een deel van het assortiment met de supermarkten. Volgens de cijfers van GfK is de omzet in dit concurrerende segment sinds 2008 met 56% gestegen. Eén op de drie consumenten komt intussen bij Action. Daar deden ze gemiddeld 6,2 keer boodschappen, waarbij ze voor 9,48 euro aan producten meenamen.

 

In het spoor van Albert Heijn

De winkelketen die de meeste Nederlanders over de vloer krijgt is Albert Heijn. Slechts 16 procent van de Nederlanders komt nooit bij de marktleider. Opvallend is dat Lidl de nummer twee is op deze lijst: intussen komt al 60 procent van de Nederlanders bij de Duitse discounter. Daarmee is Lidl aartsrivaal Aldi gepasseerd. Nederlanders bezochten vorig jaar gemiddeld 4,66 verschillende supermarktformules.

 

Winkelketen Action ontstond in de jaren negentig in Noord-Holland en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een landelijke keten. Het bedrijf werd door de oprichters vorig jaar verkocht aan investeringsmaatschappij 3i, dat de formule onder meer internationaal wil laten groeien. Ronald van der Mark van Hema is aangetrokken als nieuwe directeur van het bedrijf. De oude directie heeft bij de overname beloofd nog tot de zomer van 2012 aan te blijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top