Action wint terrein op supermarkten

Action wint terrein op supermarkten
Winkelketen Action is een groeiende concurrent voor de Nederlandse supermarkten. Steeds meer consumenten nemen bij een bezoek aan de prijsvechter ook foodproducten mee.

Action is vooral bekend als prijsvechter in non-food, maar concurreert in een deel van het assortiment met de supermarkten. Volgens de cijfers van GfK is de omzet in dit concurrerende segment sinds 2008 met 56% gestegen. Eén op de drie consumenten komt intussen bij Action. Daar deden ze gemiddeld 6,2 keer boodschappen, waarbij ze voor 9,48 euro aan producten meenamen.

 

In het spoor van Albert Heijn

De winkelketen die de meeste Nederlanders over de vloer krijgt is Albert Heijn. Slechts 16 procent van de Nederlanders komt nooit bij de marktleider. Opvallend is dat Lidl de nummer twee is op deze lijst: intussen komt al 60 procent van de Nederlanders bij de Duitse discounter. Daarmee is Lidl aartsrivaal Aldi gepasseerd. Nederlanders bezochten vorig jaar gemiddeld 4,66 verschillende supermarktformules.

 

Winkelketen Action ontstond in de jaren negentig in Noord-Holland en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een landelijke keten. Het bedrijf werd door de oprichters vorig jaar verkocht aan investeringsmaatschappij 3i, dat de formule onder meer internationaal wil laten groeien. Ronald van der Mark van Hema is aangetrokken als nieuwe directeur van het bedrijf. De oude directie heeft bij de overname beloofd nog tot de zomer van 2012 aan te blijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top