Action wint terrein op supermarkten

Action wint terrein op supermarkten
Winkelketen Action is een groeiende concurrent voor de Nederlandse supermarkten. Steeds meer consumenten nemen bij een bezoek aan de prijsvechter ook foodproducten mee.

Action is vooral bekend als prijsvechter in non-food, maar concurreert in een deel van het assortiment met de supermarkten. Volgens de cijfers van GfK is de omzet in dit concurrerende segment sinds 2008 met 56% gestegen. Eén op de drie consumenten komt intussen bij Action. Daar deden ze gemiddeld 6,2 keer boodschappen, waarbij ze voor 9,48 euro aan producten meenamen.

 

In het spoor van Albert Heijn

De winkelketen die de meeste Nederlanders over de vloer krijgt is Albert Heijn. Slechts 16 procent van de Nederlanders komt nooit bij de marktleider. Opvallend is dat Lidl de nummer twee is op deze lijst: intussen komt al 60 procent van de Nederlanders bij de Duitse discounter. Daarmee is Lidl aartsrivaal Aldi gepasseerd. Nederlanders bezochten vorig jaar gemiddeld 4,66 verschillende supermarktformules.

 

Winkelketen Action ontstond in de jaren negentig in Noord-Holland en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een landelijke keten. Het bedrijf werd door de oprichters vorig jaar verkocht aan investeringsmaatschappij 3i, dat de formule onder meer internationaal wil laten groeien. Ronald van der Mark van Hema is aangetrokken als nieuwe directeur van het bedrijf. De oude directie heeft bij de overname beloofd nog tot de zomer van 2012 aan te blijven.

Tags: