Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé | RetailDetail

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé
Shutterstock.com

Al sinds februari van dit jaar zetten de leden van inkoopgroepering Agecore merkfabrikant Nestlé onder druk om betere inkoopcondities af te dwingen. Dat conflict escaleert: het aantal referenties dat uit de rekken verdwijnt, blijft stijgen. 


30% van de omzet

Zo’n anderhalve maand woedt het dispuut tussen de Europese inkoopcombinatie en de Zwitserse voedingsmultinational. Het begon met dreigen, maar algauw haalden de leden verschillende Nestlé-referenties uit de rayons. De lopende onderhandelingen leiden blijkbaar niet tot het gewenste resultaat want de groepering verhoogt nu de druk.
 

De Duitse keten Edeka schrapte aanvankelijk 163 producten van Nestlé, waaronder diepvriespizza’s (Wagner), chocoladerepen (KitKat) en water (Vittel). Die waren in totaal goed voor zowat 20% van de omzet van Nestlé bij de retailer. Nu melden onze collega’s van Lebensmittel Zeitung dat de supermarktketen bijkomende referenties uit de rekken haalt, zodat het in totaal al zou gaan om wel 30% van de omzet.
 

Ook Colruyt voert de druk verder op. In de webshop van Collect & Go tellen we nu al minstens 41 referenties van Nestlé die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. Dat is heel wat meer dan de 18 referenties die eind februari uit de rekken verdwenen. Het gaat om chocoladeproducten van Kitkat, Lion en Smarties, diverse ontbijtgranen, Maggi bouillonpoeder, flink wat Nestlé babyproducten, poeder van Nesquik, water van Vittel, vleeswaren van Herta…
 

Het Franse Intermarché, het Zwitserse Coop, het Spaanse Eroski en het Italiaanse Conad maken eveneens deel uit van Agecore. Ook zij halen meer producten uit de rekken. Alle leden samen zouden in totaal wel 10% van de Europese omzet van Nestlé vertegenwoordigen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.