Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé | RetailDetail

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé
Shutterstock.com

Al sinds februari van dit jaar zetten de leden van inkoopgroepering Agecore merkfabrikant Nestlé onder druk om betere inkoopcondities af te dwingen. Dat conflict escaleert: het aantal referenties dat uit de rekken verdwijnt, blijft stijgen. 


30% van de omzet

Zo’n anderhalve maand woedt het dispuut tussen de Europese inkoopcombinatie en de Zwitserse voedingsmultinational. Het begon met dreigen, maar algauw haalden de leden verschillende Nestlé-referenties uit de rayons. De lopende onderhandelingen leiden blijkbaar niet tot het gewenste resultaat want de groepering verhoogt nu de druk.
 

De Duitse keten Edeka schrapte aanvankelijk 163 producten van Nestlé, waaronder diepvriespizza’s (Wagner), chocoladerepen (KitKat) en water (Vittel). Die waren in totaal goed voor zowat 20% van de omzet van Nestlé bij de retailer. Nu melden onze collega’s van Lebensmittel Zeitung dat de supermarktketen bijkomende referenties uit de rekken haalt, zodat het in totaal al zou gaan om wel 30% van de omzet.
 

Ook Colruyt voert de druk verder op. In de webshop van Collect & Go tellen we nu al minstens 41 referenties van Nestlé die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. Dat is heel wat meer dan de 18 referenties die eind februari uit de rekken verdwenen. Het gaat om chocoladeproducten van Kitkat, Lion en Smarties, diverse ontbijtgranen, Maggi bouillonpoeder, flink wat Nestlé babyproducten, poeder van Nesquik, water van Vittel, vleeswaren van Herta…
 

Het Franse Intermarché, het Zwitserse Coop, het Spaanse Eroski en het Italiaanse Conad maken eveneens deel uit van Agecore. Ook zij halen meer producten uit de rekken. Alle leden samen zouden in totaal wel 10% van de Europese omzet van Nestlé vertegenwoordigen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.