Agora Culinair neemt groothandel Van Hout Horeca over | RetailDetail

Agora Culinair neemt groothandel Van Hout Horeca over

Agora Culinair neemt groothandel Van Hout Horeca over

De holding van de Herentalse familie Vleugels, eigenaar van onder andere Agora Culinair/’t Vleesboerke, heeft Van Hout Horeca in het Limburgse Hamont overgenomen. De nieuwe combinatie wordt meteen een van de grootste horecagroothandels in België.

Geen opvolgers in de familie

Agora Culinair en Van Hout zijn geen onbekenden voor elkaar: beide familiebedrijven werken al meer dan twintig jaar intensief samen binnen de aankoopgroepering Resto-Frit (bekend van de populaire Smulllbox van Samson & Gert).

 

“De overname van Horeca Van Hout is het gevolg van het gebrek aan familiale opvolging ”, zegt afgevaardigd bestuurder Luc Geusens van Van Hout Horeca. Oprichter Paul Van Hout gaat na 50 jaar met pensioen en bij gebrek aan opvolgers werd er gezocht naar een overnemer. “Die werd gevonden in Agora Culinair. Met de verkoop aan de familie Vleugels is het behoud verzekerd van het familiale karakter van het bedrijf en de continuïteit voor de medewerkers en voor de klanten.”

 

Voor de medewerkers, de klanten en de leveranciers verandert er in de praktijk niets. Luc Geusens, die al jaren de leiding heeft over het team, blijft eveneens op post.

 

Groepsomzet van om en bij de 50 miljoen euro

Door de overname ontstaat één van de grootste horecagroothandels van ons land. Agora Culinair telde tot vandaag ongeveer 800 klanten in de brede horeca ‑ van frituren over broodjeszaken, traiteurs, grootkeukens en brasseries tot restaurants ‑ en was vooral actief in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg. Van Hout Horeca bedient zo’n 450 horecaklanten en staat sterk in Limburg en Vlaams-Brabant.

 

De totale groepsomzet zal door deze overname vijftig miljoen euro bedragen en de nieuwe groep zal 120 mensen in dienst hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.