AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'

AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'
Albert Heijn gaat niet in op de vraag van actiegroep Wakker Dier om de zogenoemde plofkippen uit het assortiment te nemen. Volgens de marktleider zijn er niet voldoende alternatieven beschikbaar om te voorzien in de vraag naar kip.

Plofkippen zijn vleeskuikens die in stallen op elkaar gepakt zitten en die door middel van hormonen zo snel worden doorgefokt dat ze in recordtempo geslacht kunnen worden. Volgens Wakker Dier zorgt dit voor overdreven veel dierenleed en de vroeg vorige maand dan ook aan veertig supermarktketens, fastfoodketens en levensmiddelenfabrikanten om te stoppen met de verkoop van deze kippen. Plofkippen liggen al langer onder vuur: zo berichtten de media vorige maand nog over het feit dat 99% van de Nederlandse 'plofkipfilets' de superbacterie ESBL bevatten.

 

Aan elkaar voorbijgaan

Albert Heijn stelt echter dat de prijs van kip sterk omhoog zou gaan als alle kip in het schap wordt vervangen, omdat er niet voldoende kippen zijn die een beter leven hebben gehad als vervanging. "U lijkt gemakshalve aan te nemen dat het vervangen erin resulteert dat consumenten overstappen op scharrel- of biologisch kippenvlees. Daarbij ziet u de mogelijkheid over het hoofd dat consumenten zich tot andere verkooppunten kunnen wenden voor regulier kippenvlees", stelt Albert Heijn in de brief, waarbij de keten zelf gemakshalve vergeet dat de brief ook aan al haar concurrenten gericht was.

 

Wakker Dier stelt zich al geruime tijd op als een luis in de pels van supermarkten op het gebied van vleesverkoop. Onder meer met een uitgebreide reclamecampagne werd jarenlang actie gevoerd tegen het stunten met vlees om klanten te trekken. Vooral supermarktketen C1000 kreeg er op radio en tv flink van langs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top