AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'

AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'
Albert Heijn gaat niet in op de vraag van actiegroep Wakker Dier om de zogenoemde plofkippen uit het assortiment te nemen. Volgens de marktleider zijn er niet voldoende alternatieven beschikbaar om te voorzien in de vraag naar kip.

Plofkippen zijn vleeskuikens die in stallen op elkaar gepakt zitten en die door middel van hormonen zo snel worden doorgefokt dat ze in recordtempo geslacht kunnen worden. Volgens Wakker Dier zorgt dit voor overdreven veel dierenleed en de vroeg vorige maand dan ook aan veertig supermarktketens, fastfoodketens en levensmiddelenfabrikanten om te stoppen met de verkoop van deze kippen. Plofkippen liggen al langer onder vuur: zo berichtten de media vorige maand nog over het feit dat 99% van de Nederlandse 'plofkipfilets' de superbacterie ESBL bevatten.

 

Aan elkaar voorbijgaan

Albert Heijn stelt echter dat de prijs van kip sterk omhoog zou gaan als alle kip in het schap wordt vervangen, omdat er niet voldoende kippen zijn die een beter leven hebben gehad als vervanging. "U lijkt gemakshalve aan te nemen dat het vervangen erin resulteert dat consumenten overstappen op scharrel- of biologisch kippenvlees. Daarbij ziet u de mogelijkheid over het hoofd dat consumenten zich tot andere verkooppunten kunnen wenden voor regulier kippenvlees", stelt Albert Heijn in de brief, waarbij de keten zelf gemakshalve vergeet dat de brief ook aan al haar concurrenten gericht was.

 

Wakker Dier stelt zich al geruime tijd op als een luis in de pels van supermarkten op het gebied van vleesverkoop. Onder meer met een uitgebreide reclamecampagne werd jarenlang actie gevoerd tegen het stunten met vlees om klanten te trekken. Vooral supermarktketen C1000 kreeg er op radio en tv flink van langs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top