AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen' | RetailDetail

AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'

AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'
Albert Heijn gaat niet in op de vraag van actiegroep Wakker Dier om de zogenoemde plofkippen uit het assortiment te nemen. Volgens de marktleider zijn er niet voldoende alternatieven beschikbaar om te voorzien in de vraag naar kip.

Plofkippen zijn vleeskuikens die in stallen op elkaar gepakt zitten en die door middel van hormonen zo snel worden doorgefokt dat ze in recordtempo geslacht kunnen worden. Volgens Wakker Dier zorgt dit voor overdreven veel dierenleed en de vroeg vorige maand dan ook aan veertig supermarktketens, fastfoodketens en levensmiddelenfabrikanten om te stoppen met de verkoop van deze kippen. Plofkippen liggen al langer onder vuur: zo berichtten de media vorige maand nog over het feit dat 99% van de Nederlandse 'plofkipfilets' de superbacterie ESBL bevatten.

 

Aan elkaar voorbijgaan

Albert Heijn stelt echter dat de prijs van kip sterk omhoog zou gaan als alle kip in het schap wordt vervangen, omdat er niet voldoende kippen zijn die een beter leven hebben gehad als vervanging. "U lijkt gemakshalve aan te nemen dat het vervangen erin resulteert dat consumenten overstappen op scharrel- of biologisch kippenvlees. Daarbij ziet u de mogelijkheid over het hoofd dat consumenten zich tot andere verkooppunten kunnen wenden voor regulier kippenvlees", stelt Albert Heijn in de brief, waarbij de keten zelf gemakshalve vergeet dat de brief ook aan al haar concurrenten gericht was.

 

Wakker Dier stelt zich al geruime tijd op als een luis in de pels van supermarkten op het gebied van vleesverkoop. Onder meer met een uitgebreide reclamecampagne werd jarenlang actie gevoerd tegen het stunten met vlees om klanten te trekken. Vooral supermarktketen C1000 kreeg er op radio en tv flink van langs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.