AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen' | RetailDetail

AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'

AH botst met Wakker Dier over 'plofkippen'
Albert Heijn gaat niet in op de vraag van actiegroep Wakker Dier om de zogenoemde plofkippen uit het assortiment te nemen. Volgens de marktleider zijn er niet voldoende alternatieven beschikbaar om te voorzien in de vraag naar kip.

Plofkippen zijn vleeskuikens die in stallen op elkaar gepakt zitten en die door middel van hormonen zo snel worden doorgefokt dat ze in recordtempo geslacht kunnen worden. Volgens Wakker Dier zorgt dit voor overdreven veel dierenleed en de vroeg vorige maand dan ook aan veertig supermarktketens, fastfoodketens en levensmiddelenfabrikanten om te stoppen met de verkoop van deze kippen. Plofkippen liggen al langer onder vuur: zo berichtten de media vorige maand nog over het feit dat 99% van de Nederlandse 'plofkipfilets' de superbacterie ESBL bevatten.

 

Aan elkaar voorbijgaan

Albert Heijn stelt echter dat de prijs van kip sterk omhoog zou gaan als alle kip in het schap wordt vervangen, omdat er niet voldoende kippen zijn die een beter leven hebben gehad als vervanging. "U lijkt gemakshalve aan te nemen dat het vervangen erin resulteert dat consumenten overstappen op scharrel- of biologisch kippenvlees. Daarbij ziet u de mogelijkheid over het hoofd dat consumenten zich tot andere verkooppunten kunnen wenden voor regulier kippenvlees", stelt Albert Heijn in de brief, waarbij de keten zelf gemakshalve vergeet dat de brief ook aan al haar concurrenten gericht was.

 

Wakker Dier stelt zich al geruime tijd op als een luis in de pels van supermarkten op het gebied van vleesverkoop. Onder meer met een uitgebreide reclamecampagne werd jarenlang actie gevoerd tegen het stunten met vlees om klanten te trekken. Vooral supermarktketen C1000 kreeg er op radio en tv flink van langs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.