AH breidt online uit, Jumbo zet inhaalbeweging in | RetailDetail

AH breidt online uit, Jumbo zet inhaalbeweging in

AH breidt online uit, Jumbo zet inhaalbeweging in

Albert Heijn gaat zijn online verzorgingsgebied flink uitbreiden: vanaf eind deze maand kunnen een half miljoen huishoudens in Zuid-Limburg hun online bestelde boodschappen laten thuisbezorgen, een week later kunnen huishoudens in de regio Twente dit ook. Jumbo zou dan weer een flinke inhaalbeweging gaan inzetten.

Extra online aanbiedingen bij AH

Met deze flinke uitbreiding van het online verzorgingsgebied stijgt de landelijke dekking van Albert Heijns thuisbezorgservice naar 77 procent van de Nederlandse huishoudens, meldt de marktleider vandaag in een persbericht.

 

Zowel via de bestelsite als via de app wil Albert Heijn het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken om online te bestellen. Hiervoor kunnen klanten via een speciaal forum ook zelf verbetersuggesties doen. Naast de Bonus-aanbiedingen die ook in de winkel gelden, heeft Albert Heijn ook extra aanbiedingen die alleen gelden voor online bestelde boodschappen, om zo de online omzet te kunnen opschroeven.

 

Voor het dure operationele systeem van thuisbezorgen is dat zeker noodzakelijk, maar dat geldt ook voor de ophaalpunten: ondanks het feit dat klanten zelf de boodschappen ophalen en daarmee de allerduurste laatste logistieke meters voor hun rekening nemen, is ook deze manier van e-fulfilment nog geen winstmaker.

 

Schaalgrootte is essentieel

Alles hangt af van schaalgrootte en het zo snel mogelijk realiseren van voldoende volume, vandaar dat Albert Heijn de laatste tijd zoveel werk maakt van de online uitrol. Op 6 augustus zijn immers ook nog eens tien nieuwe ophaalpunten voor online bestelde levensmiddelen operationeel geworden.

 

Met deze snelle uitrol wordt de druk op de concurrentie almaar groter. Met name Jumbo voelt de noodzaak om snel stappen te nemen met online: de uitdager van Albert Heijn zit nu nog in de testfase, maar ontkomt ook niet aan de noodzaak om snel online volume op te bouwen na de daadwerkelijke online opstart.

 

De online uitdaging voor Jumbo

Volgens vakblad Distrifood is die nog maar een kwestie van enkele weken: Jumbo zou op dit moment de plannen bespreken met leveranciers waarmee het strategisch samenwerkt en naar verluidt is het de bedoeling om met Kerstmis de online operatie volledig op poten te hebben.

 

Jumbo heeft een reputatie hoog te houden als het om uitdagingen gaat, maar in vier maanden vanaf nul een online operatie opzetten met eenzelfde geografische dekking als de fysieke winkels is zelfs voor Jumbo een onmogelijke opgave. Dat het deze herfst online actief wordt, is wel zeer waarschijnlijk: dan is de belangrijke kerstperiode een mooie testcase voor Jumbo’s online operatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.