AH en FNV alsnog akkoord over cao | RetailDetail

AH en FNV alsnog akkoord over cao

AH en FNV alsnog akkoord over cao

FNV Bondgenoten en Albert Heijn hebben donderdagavond alsnog een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de distributiecentra. Daarmee komt per direct een einde aan de stakingsacties in het supermarktbedrijf.

'Significante verbeteringen' of 'kleine wijzigingen'?

Volgens campagneleider Ron Meijer van FNV staan er in het definitieve akkoord 'significante verbeteringen' ten opzichte van het eerdere voorstel. Albert Heijn spreekt van 'enkele kleine wijzigingen'.

 

CNV, een andere vakbond die al met het eerdere bod van AH akkoord was, is blij met het einde van de acties, maar stelt dat op 99 procent van het akkoord niets veranderd is ten opzichte van de overeenkomst waarvoor CNV afgelopen week tekende.

 

AH is wel blij dat er nu een einde komt aan de onrust. "De bevoorrading van onze winkels is nooit in problemen gekomen, maar voor de medewerkers zelf was dit niet leuk'', zegt een woordvoerster tegen persdienst ANP. In de distributiecentra van Albert Heijn werken in totaal 5300 mensen, waarvan 3300 vaste medewerkers en 2000 uitzendkrachten. Een deel daarvan staakte deze week, waarbij de gemoederen soms zeer hoog opliepen.

 

Door interventie van de Ondernemingsraad eerder op de dag kwamen FNV en Albert Heijn weer met elkaar in gesprek. Daar werd ook CNV bij betrokken. Deze gesprekken leidden uiteindelijk tot het vredesakkoord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.