AH en PLUS getroffen door nieuwe vleesfraude bij VION | RetailDetail

AH en PLUS getroffen door nieuwe vleesfraude bij VION

AH en PLUS getroffen door nieuwe vleesfraude bij VION

De schandalen met vlees in supermarkten blijven maar opduiken. Ditmaal zijn het Albert Heijn en PLUS die opheldering hebben gevraagd in verband met varkensvlees dat ten onrechte werd verkocht als biologische ham.

Vleesverwerker claimt "menselijke fout"

Het vlees kwam van Encebe Vleeswaren, dat een onderdeel is van vleesverwerker VION. De firma heeft al zijn excuses aangeboden en zegt dat het om een menselijke fout gaat, waarbij vlees per ongeluk het verkeerde label kreeg opgeplakt. Encebe verwerkt elke week tientallen tonnen vlees en in de zomer van 2012 zou er een fout gebeurd zijn met de labeling.

 

Een anonieme bron heeft aan Omroep Brabant gemeld dat het om een bewuste 'fout' zou gaan, want biologisch vlees kan tegen een duurdere prijs verkocht worden. VION ontkent die geruchten echter ten stelligste, maar de regionale omroep wijst erop dat het niet de eerste keer is dat de vleesverwerker op die manier de mist in gaat.

 

Albert Heijn en PLUS vinden dat hun vertrouwen en dat van hun klanten is geschaad en ze willen garanties dat dit in de toekomst niet opnieuw kan gebeuren. PvdA-kamerlid Sjoera Dikkers is verbolgen over de (herhaalde) affaire en gaat parlementaire vragen stellen om gelijkaardige gevallen in de toekomst te voorkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.