AH-franchisers professionaliseren organisatie | RetailDetail

AH-franchisers professionaliseren organisatie

AH-franchisers professionaliseren organisatie
De franchisers van Albert Heijn gaan hun eigen organisatie professionaliseren. Organisatiedeskundige en jurist Ton Croiset van Uchelen heeft de opdracht gekregen een nieuw bedrijfsbureau op poten te zetten, om zich verder te wapenen in de strijd tegen het hoofdkantoor van Albert Heijn.

De onenigheid tussen de managers in Zaandam en de grotere ondernemers lijkt steeds verder uit de hand te lopen. Afgelopen zaterdag leverden franchisers Van den Tweel en Van Vliet in de Volkskrant nog felle kritiek op het hoofdkantoor. Ze spraken over pure pesterijen vanuit Zaandam om de multifranchisers zo veel mogelijk dwars te zitten.

 

Vier redenen voor een eigen organisatie

Volgens voorzitter Bram de Jong van de AH-franchisers is het eigen bureau om verschillende redenen nodig."In het overleg met Albert Heijn zijn er heel veel problemen die een collectief karakter hebben. Dan is het handig als die zaken ook centraal worden aangepakt. Daar komt bij dat het bestuurswerk inmiddels heel veel tijd van de leden vraagt en die is niet altijd voldoende aanwezig."

 

Verder vindt hij het noodzakelijk dat de franchisevereniging professioneler wordt. "Daar hoort een eigen bureau bij.  Een vierde belangrijke reden is dat er meer continuïteit komt in het beleid van de vereniging en vooral ook meer specifieke, bijvoorbeeld juridische kennis. De bestuurders zitten er immers maar voor een beperkte periode en ontberen vaak die kennis."

 

Bij het opzetten van het nieuwe bureau hebben de AH-franchisers nadrukkelijk gekeken naar de manier waarop de zelfstandige ondernemers bij Hema hun organisatie hebben opgezet. Het duurt naar verwachting nog wel een jaar voordat het bedrijfsbureau volledig operationeel is. Croiset van Uchelen houdt zich voorlopig ook bezig met pogingen vrede te sluiten tussen franchisers en hoofdkantoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.