AH-franchisers professionaliseren organisatie

AH-franchisers professionaliseren organisatie
De franchisers van Albert Heijn gaan hun eigen organisatie professionaliseren. Organisatiedeskundige en jurist Ton Croiset van Uchelen heeft de opdracht gekregen een nieuw bedrijfsbureau op poten te zetten, om zich verder te wapenen in de strijd tegen het hoofdkantoor van Albert Heijn.

De onenigheid tussen de managers in Zaandam en de grotere ondernemers lijkt steeds verder uit de hand te lopen. Afgelopen zaterdag leverden franchisers Van den Tweel en Van Vliet in de Volkskrant nog felle kritiek op het hoofdkantoor. Ze spraken over pure pesterijen vanuit Zaandam om de multifranchisers zo veel mogelijk dwars te zitten.

 

Vier redenen voor een eigen organisatie

Volgens voorzitter Bram de Jong van de AH-franchisers is het eigen bureau om verschillende redenen nodig."In het overleg met Albert Heijn zijn er heel veel problemen die een collectief karakter hebben. Dan is het handig als die zaken ook centraal worden aangepakt. Daar komt bij dat het bestuurswerk inmiddels heel veel tijd van de leden vraagt en die is niet altijd voldoende aanwezig."

 

Verder vindt hij het noodzakelijk dat de franchisevereniging professioneler wordt. "Daar hoort een eigen bureau bij.  Een vierde belangrijke reden is dat er meer continuïteit komt in het beleid van de vereniging en vooral ook meer specifieke, bijvoorbeeld juridische kennis. De bestuurders zitten er immers maar voor een beperkte periode en ontberen vaak die kennis."

 

Bij het opzetten van het nieuwe bureau hebben de AH-franchisers nadrukkelijk gekeken naar de manier waarop de zelfstandige ondernemers bij Hema hun organisatie hebben opgezet. Het duurt naar verwachting nog wel een jaar voordat het bedrijfsbureau volledig operationeel is. Croiset van Uchelen houdt zich voorlopig ook bezig met pogingen vrede te sluiten tussen franchisers en hoofdkantoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top