AH-franchisers professionaliseren organisatie

AH-franchisers professionaliseren organisatie
De franchisers van Albert Heijn gaan hun eigen organisatie professionaliseren. Organisatiedeskundige en jurist Ton Croiset van Uchelen heeft de opdracht gekregen een nieuw bedrijfsbureau op poten te zetten, om zich verder te wapenen in de strijd tegen het hoofdkantoor van Albert Heijn.

De onenigheid tussen de managers in Zaandam en de grotere ondernemers lijkt steeds verder uit de hand te lopen. Afgelopen zaterdag leverden franchisers Van den Tweel en Van Vliet in de Volkskrant nog felle kritiek op het hoofdkantoor. Ze spraken over pure pesterijen vanuit Zaandam om de multifranchisers zo veel mogelijk dwars te zitten.

 

Vier redenen voor een eigen organisatie

Volgens voorzitter Bram de Jong van de AH-franchisers is het eigen bureau om verschillende redenen nodig."In het overleg met Albert Heijn zijn er heel veel problemen die een collectief karakter hebben. Dan is het handig als die zaken ook centraal worden aangepakt. Daar komt bij dat het bestuurswerk inmiddels heel veel tijd van de leden vraagt en die is niet altijd voldoende aanwezig."

 

Verder vindt hij het noodzakelijk dat de franchisevereniging professioneler wordt. "Daar hoort een eigen bureau bij.  Een vierde belangrijke reden is dat er meer continuïteit komt in het beleid van de vereniging en vooral ook meer specifieke, bijvoorbeeld juridische kennis. De bestuurders zitten er immers maar voor een beperkte periode en ontberen vaak die kennis."

 

Bij het opzetten van het nieuwe bureau hebben de AH-franchisers nadrukkelijk gekeken naar de manier waarop de zelfstandige ondernemers bij Hema hun organisatie hebben opgezet. Het duurt naar verwachting nog wel een jaar voordat het bedrijfsbureau volledig operationeel is. Croiset van Uchelen houdt zich voorlopig ook bezig met pogingen vrede te sluiten tussen franchisers en hoofdkantoor.

Tags: