AH-franchisers professionaliseren organisatie | RetailDetail

AH-franchisers professionaliseren organisatie

AH-franchisers professionaliseren organisatie
De franchisers van Albert Heijn gaan hun eigen organisatie professionaliseren. Organisatiedeskundige en jurist Ton Croiset van Uchelen heeft de opdracht gekregen een nieuw bedrijfsbureau op poten te zetten, om zich verder te wapenen in de strijd tegen het hoofdkantoor van Albert Heijn.

De onenigheid tussen de managers in Zaandam en de grotere ondernemers lijkt steeds verder uit de hand te lopen. Afgelopen zaterdag leverden franchisers Van den Tweel en Van Vliet in de Volkskrant nog felle kritiek op het hoofdkantoor. Ze spraken over pure pesterijen vanuit Zaandam om de multifranchisers zo veel mogelijk dwars te zitten.

 

Vier redenen voor een eigen organisatie

Volgens voorzitter Bram de Jong van de AH-franchisers is het eigen bureau om verschillende redenen nodig."In het overleg met Albert Heijn zijn er heel veel problemen die een collectief karakter hebben. Dan is het handig als die zaken ook centraal worden aangepakt. Daar komt bij dat het bestuurswerk inmiddels heel veel tijd van de leden vraagt en die is niet altijd voldoende aanwezig."

 

Verder vindt hij het noodzakelijk dat de franchisevereniging professioneler wordt. "Daar hoort een eigen bureau bij.  Een vierde belangrijke reden is dat er meer continuïteit komt in het beleid van de vereniging en vooral ook meer specifieke, bijvoorbeeld juridische kennis. De bestuurders zitten er immers maar voor een beperkte periode en ontberen vaak die kennis."

 

Bij het opzetten van het nieuwe bureau hebben de AH-franchisers nadrukkelijk gekeken naar de manier waarop de zelfstandige ondernemers bij Hema hun organisatie hebben opgezet. Het duurt naar verwachting nog wel een jaar voordat het bedrijfsbureau volledig operationeel is. Croiset van Uchelen houdt zich voorlopig ook bezig met pogingen vrede te sluiten tussen franchisers en hoofdkantoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top