AH-franchisers willen onderzoek boekhouding | RetailDetail

AH-franchisers willen onderzoek boekhouding

AH-franchisers willen onderzoek boekhouding

De zelfstandige ondernemers van Albert Heijn, die vlak voor Kerstmis een dagvaarding naar het bedrijf hebben gestuurd, eisen dat er een onafhankelijke commissie komt die de boeken van Ahold onderzoekt.

Complex bonussysteem

Met het onderzoek wil de Vereniging van Albert Heijn Franchisers (VAHFR) te weten komen hoe de bonussen en omzetpremies van fabrikanten sinds 2008 door Ahold in de boeken worden geschreven.


Sinds 2008 krijgen de onafhankelijke ondernemers zelf immers minder bonussen en ze willen weten waarom dat zo is. Ahold heeft daarrond reeds een verklaring gegeven, maar die vonden de ondernemers onvoldoende.


Als blijkt dat er een fout is gebeurd, dan eist de VAHFR een volledige schadevergoeding, met rente. Het zou daarbij om een bedrag van meer dan 200 miljoen euro gaan.


"Vroeger had je twee simpele vormen: je had de volumekorting en je had de betalingskorting. [...] Tegenwoordig heb je bonussen voor van alles en nog wat: van plek op het schap tot introductiekorting of advertentiebijdragen in Allerhande. Een deel van die kortingen blijft uit het zicht van de franchisers", zegt een ingewijde aan Distrifood. Die complexiteit zou hebben bijgedragen aan het juridische gevecht tussen Ahold en de ondernemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.