"AH is het meest kroningsgezind" | RetailDetail

"AH is het meest kroningsgezind"

"AH is het meest kroningsgezind"

Supermarktketen Albert Heijn besteedt de meeste aandacht aan de Kroningsdag op 30 april: de marktleider bracht een extra folder uit met veertien pagina's aan speciale aanbiedingen.

Dagprogramma met aangepaste hapjes

Volgens Ruben Boas van PCN Data, een bureau dat wekelijks alle folderaanbiedingen in kaart brengt, was "bijna elk product in de folder aangepast aan de feestdag. Op pagina twee staat het koninklijk dagprogramma, met de bijbehorende hapjes en gerechten." Volgens hem hebben Nederlandse supermarkten heel veel aandacht voor de naderende troonwisseling met speciale aanbiedingen: "Waarschijnlijk hebben de plannen al jaren op de plank gelegen."

 

Zelfs prijsvechters Aldi en Lidl besteden in hun folder aandacht aan de overgang van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander. Opvallende uitzondering is Jumbo, dat in zijn folder helemaal geen aandacht heeft voor het evenement. Dat is extra opmerkelijk omdat Jumbo als mede-leverancier van het speciale Koningsspelen-ontbijt afgelopen vrijdag nog duizenden scholieren van een gratis ontbijt heeft voorzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.