AH-huismerken moeten ook bij andere formules, zegt Dick Boer | RetailDetail

AH-huismerken moeten ook bij andere formules, zegt Dick Boer

AH-huismerken moeten ook bij andere formules, zegt Dick Boer

Dick Boer, de CEO van Ahold en binnenkort de nieuwe CEO van het fusiebedrijf met Delhaize, zegt dat Albert Heijn de voorbije jaren te terughoudend is geweest om zijn eigen merken ook bij andere formules van Ahold te verkopen.

"Te terughoudend"

Dat zegt hij naar aanleiding van een interview rond de fusie met Delhaize. Die Belgische keten verkoopt al jaren eigen producten bij andere formules binnen het bedrijf, iets wat minder te zien is bij Albert Heijn.


"Wij zijn daar veel te terughoudend in geweest. Het zal met trots te maken hebben, dat we ons eigen stempel erop willen zetten. Inmiddels verkopen we wel AH Basic in Tsjechië. Waarom zou je moeilijk doen? Of die klant nu wel of niet begrijpt waar de afkorting AH voor staat, hij weet: het is een 'basic' product, een goedkoop artikel", zegt hij in een gesprek met NRC Handelsblad. Boer sluit dus niet uit dat er binnenkort producten van Albert Heijn in de winkels van Delhaize liggen en andersom.

 

"Plannen gaan gewoon door"

Hij voegt er in datzelfde interview nog aan toe dat Delhaize in België zal blijven bestaan en dat AH als merk het belangrijkste blijft in Nederland. Langs de andere kant zullen er ook winkels blijven openen van Albert Heijn in België.


"Vergeet niet dat beide bedrijven gewoon eigen plannen hadden en hebben. We hebben weliswaar een fusie aangekondigd, maar we zijn nog maar net begonnen in het proces. Ondertussen openen wij winkels in België, Hannaford (onderdeel van Delhaize, red.) opent winkels in de omgeving van Boston. Dat gaat ook gewoon door."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.