AH opent eindelijk weer nieuwe XL's

AH opent eindelijk weer nieuwe XL's
De hypermarktformule Albert Heijn XL maakt een kleine groeispurt door. In enkele weken tijd openen drie vernieuwde vestigingen de deuren, waardoor het totale aantal op 34 komt.

Drie nieuwe vestigingen in één maand

De eerste nieuwe AH XL opende woensdag in Diemen, als relocatie van een bestaande reguliere supermarkt. Eind deze maand gaat een vestiging open in Enschede, terwijl begin juli de verbouwde en vergrote winkel aan het Gelderlandplein in Amsterdam heropent onder de XL-formule. Daarmee is het echter ook weer gedaan met de groei van de formule voor de grootste winkels van Albert Heijn: voor de rest van het jaar staan geen verdere openingen op het programma.

 

De XL-formule werd al jaren geleden in de markt gezet, maar het lukte AH de laatste jaren nauwelijks om nieuwe vestigingen te openen. Het aantal locaties in Nederland waar grootschalige foodverkoop is toegestaan, is beperkt. Volgens Dagna Hoogkamer van Albert Heijn is het geen beleid om grotere AH-winkels versneld om te bouwen naar de XL-formule. "Het openen van XL's is geen doel op zich. Wij gaan voor de juiste winkel op de juiste plek. Op deze drie locaties boden de omstandigheden de ruimte om naar het XL-format om te gaan", aldus Hoogkamer.

 

De geschiedenis van hypermarkten in Nederland is gevuld met mislukkingen. Veel lokale en regionale overheden voelen weinig voor grote winkels aan de randen van de steden uit angst voor leegstand in de stadscentra. Ook Nederlandse consumenten doen het liefst boodschappen in de buurt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top