AH opent eindelijk weer nieuwe XL's | RetailDetail

AH opent eindelijk weer nieuwe XL's

AH opent eindelijk weer nieuwe XL's
De hypermarktformule Albert Heijn XL maakt een kleine groeispurt door. In enkele weken tijd openen drie vernieuwde vestigingen de deuren, waardoor het totale aantal op 34 komt.

Drie nieuwe vestigingen in één maand

De eerste nieuwe AH XL opende woensdag in Diemen, als relocatie van een bestaande reguliere supermarkt. Eind deze maand gaat een vestiging open in Enschede, terwijl begin juli de verbouwde en vergrote winkel aan het Gelderlandplein in Amsterdam heropent onder de XL-formule. Daarmee is het echter ook weer gedaan met de groei van de formule voor de grootste winkels van Albert Heijn: voor de rest van het jaar staan geen verdere openingen op het programma.

 

De XL-formule werd al jaren geleden in de markt gezet, maar het lukte AH de laatste jaren nauwelijks om nieuwe vestigingen te openen. Het aantal locaties in Nederland waar grootschalige foodverkoop is toegestaan, is beperkt. Volgens Dagna Hoogkamer van Albert Heijn is het geen beleid om grotere AH-winkels versneld om te bouwen naar de XL-formule. "Het openen van XL's is geen doel op zich. Wij gaan voor de juiste winkel op de juiste plek. Op deze drie locaties boden de omstandigheden de ruimte om naar het XL-format om te gaan", aldus Hoogkamer.

 

De geschiedenis van hypermarkten in Nederland is gevuld met mislukkingen. Veel lokale en regionale overheden voelen weinig voor grote winkels aan de randen van de steden uit angst voor leegstand in de stadscentra. Ook Nederlandse consumenten doen het liefst boodschappen in de buurt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.