Ahold aast op Amerikaanse overname | RetailDetail

Ahold aast op Amerikaanse overname

Ahold aast op Amerikaanse overname
Ahold bereidt zich voor om de Amerikaanse supermarktketen Harris Teeter over te nemen, om zijn positie in het zuidoosten van de VS en Washington DC te versterken. Er zijn echter ook andere kapers op de kust.

Stevige concurrentie voor Harris Teeter

Volgens het financieel persagentschap Bloomberg zou de Nederlandse distributeur zijn interesse al kenbaar hebben gemaakt bij zakenbank JP Morgan Securities. Die begeleidt het dossier sinds Harris Teeter recentelijk voor een overname werd benaderd door twee investeringsfondsen. Ahold is echter niet de enige gegadigde. Als andere potentiële overnemers worden ook Kroger en Publix Super Markets genoemd, naast - uiteraard - de investeringsfondsen die de bal aan het rollen brachten.

 

Harris Teeter heeft een erg verspreid aandeelhouderschap: de grootste aandeelhouder is vermogensbeheerder Neuberger Berman uit New York, die iets meer dan 12% van het bedrijf controleert. 93% is in handen van institutionele investeerders, het management en de raad van bestuur heeft 2,6% van de aandelen in handen.

 

Rijke gezinnen in het zuidoosten

De Amerikaanse keten telt in totaal meer dan 200 winkels in de staten het zuidoosten van de VS en Washington. In het boekjaar 2012 waren die goed voor een omzet van 4,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,5 miljard euro. De keten mikt vooral op buurten waar gezinnen met een hogere koopkracht wonen. Volgens Bloomberg worden voedingsdistributeurs tegen zeven tot keer de bedrijfskasstroom verkocht, wat de factuur voor een overname van Harris Teeter op meer dan drie miljard dollar kan brengen.

 

Ahold is nu al aanwezig in de VS met ketens als Stop & Shop, Giant Food, Giant Food Stores, Martin's Food Markets, Peapod. Samen tellen die 750 winkels in veertien Amerikaanse staten, goed voor een tewerkstelling van 117.000 mensen en een omzet van 25 miljard dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.