Ahold aast op Amerikaanse overname | RetailDetail

Ahold aast op Amerikaanse overname

Ahold aast op Amerikaanse overname
Ahold bereidt zich voor om de Amerikaanse supermarktketen Harris Teeter over te nemen, om zijn positie in het zuidoosten van de VS en Washington DC te versterken. Er zijn echter ook andere kapers op de kust.

Stevige concurrentie voor Harris Teeter

Volgens het financieel persagentschap Bloomberg zou de Nederlandse distributeur zijn interesse al kenbaar hebben gemaakt bij zakenbank JP Morgan Securities. Die begeleidt het dossier sinds Harris Teeter recentelijk voor een overname werd benaderd door twee investeringsfondsen. Ahold is echter niet de enige gegadigde. Als andere potentiële overnemers worden ook Kroger en Publix Super Markets genoemd, naast - uiteraard - de investeringsfondsen die de bal aan het rollen brachten.

 

Harris Teeter heeft een erg verspreid aandeelhouderschap: de grootste aandeelhouder is vermogensbeheerder Neuberger Berman uit New York, die iets meer dan 12% van het bedrijf controleert. 93% is in handen van institutionele investeerders, het management en de raad van bestuur heeft 2,6% van de aandelen in handen.

 

Rijke gezinnen in het zuidoosten

De Amerikaanse keten telt in totaal meer dan 200 winkels in de staten het zuidoosten van de VS en Washington. In het boekjaar 2012 waren die goed voor een omzet van 4,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,5 miljard euro. De keten mikt vooral op buurten waar gezinnen met een hogere koopkracht wonen. Volgens Bloomberg worden voedingsdistributeurs tegen zeven tot keer de bedrijfskasstroom verkocht, wat de factuur voor een overname van Harris Teeter op meer dan drie miljard dollar kan brengen.

 

Ahold is nu al aanwezig in de VS met ketens als Stop & Shop, Giant Food, Giant Food Stores, Martin's Food Markets, Peapod. Samen tellen die 750 winkels in veertien Amerikaanse staten, goed voor een tewerkstelling van 117.000 mensen en een omzet van 25 miljard dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.