Ahold aast op Amerikaanse overname

Ahold aast op Amerikaanse overname
Ahold bereidt zich voor om de Amerikaanse supermarktketen Harris Teeter over te nemen, om zijn positie in het zuidoosten van de VS en Washington DC te versterken. Er zijn echter ook andere kapers op de kust.

Stevige concurrentie voor Harris Teeter

Volgens het financieel persagentschap Bloomberg zou de Nederlandse distributeur zijn interesse al kenbaar hebben gemaakt bij zakenbank JP Morgan Securities. Die begeleidt het dossier sinds Harris Teeter recentelijk voor een overname werd benaderd door twee investeringsfondsen. Ahold is echter niet de enige gegadigde. Als andere potentiële overnemers worden ook Kroger en Publix Super Markets genoemd, naast - uiteraard - de investeringsfondsen die de bal aan het rollen brachten.

 

Harris Teeter heeft een erg verspreid aandeelhouderschap: de grootste aandeelhouder is vermogensbeheerder Neuberger Berman uit New York, die iets meer dan 12% van het bedrijf controleert. 93% is in handen van institutionele investeerders, het management en de raad van bestuur heeft 2,6% van de aandelen in handen.

 

Rijke gezinnen in het zuidoosten

De Amerikaanse keten telt in totaal meer dan 200 winkels in de staten het zuidoosten van de VS en Washington. In het boekjaar 2012 waren die goed voor een omzet van 4,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,5 miljard euro. De keten mikt vooral op buurten waar gezinnen met een hogere koopkracht wonen. Volgens Bloomberg worden voedingsdistributeurs tegen zeven tot keer de bedrijfskasstroom verkocht, wat de factuur voor een overname van Harris Teeter op meer dan drie miljard dollar kan brengen.

 

Ahold is nu al aanwezig in de VS met ketens als Stop & Shop, Giant Food, Giant Food Stores, Martin's Food Markets, Peapod. Samen tellen die 750 winkels in veertien Amerikaanse staten, goed voor een tewerkstelling van 117.000 mensen en een omzet van 25 miljard dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Back to top