"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour" | RetailDetail

"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour"

"Ahold aast op Belgische winkels Carrefour"

Een bekend retailgerucht steekt opnieuw de kop op: Ahold zou interesse hebben om de winkels van Carrefour België over te nemen. Die overname zou de uitbreiding van de Nederlandse winkelketen in België danig moeten versnellen.

Langlopende geruchten

Het is supermarktexpert Gerard Rutte die met het nieuws op de proppen komt bij RetailNews. Volgens hem loopt de uitbreiding van Albert Heijn in België te traag en heeft Ahold daarom interesse om Carrefour België over te nemen.

 

Er lopen al langer geruchten dat Ahold interesse zou hebben in Carrefour België. Toen Ahold in 2012 de Scandinavische retailer ICA verkocht voor 2,5 miljard euro viel de naam van Carrefour als mogelijke nieuwe investeringsbron, terwijl ook tijdens de reorganisatie van Carrefour in België Albert Heijn door veel marktspecialisten als mogelijke overnemer werd getipt.

 

Focus op thuismarkt

Volgens Rutte wil Carrefour zich meer concentreren op de thuismarkt Frankrijk en zou de verkoop van een buitenlandse divisie dus niet al te vreemd zijn. Rutte wil zijn bronnen niet vrijgeven, maar lijkt vrij zeker van zijn stuk te zijn. "Drie maanden voor Ahold bol.com overnam, wist ik dat ook al te melden", zegt hij aan RetailNews.

 

Ahold wil niet reageren op de geruchten en zegt nog steeds het doel te hebben om tegen 2016 vijftig winkels te hebben in België. "Dat staat nog steeds", zegt hoofd externe communicatie Tim van der Zanden. "We zijn tevreden over de activiteiten van Albert Heijn in België. Ook bol.com behaalt er goede resultaten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.