Ahold blijft snel groeien in Nederland | RetailDetail

Ahold blijft snel groeien in Nederland

Ahold blijft snel groeien in Nederland
De omzet van Albert Heijn en zusterketens Gall & Gall en Etos is in het derde kwartaal 4,5 procent gestegen naar 2,3 miljard euro. De marktleider onder de Nederlandsse supermarktketens zag de autonome omzet met 3 procent toenemen, wat betekent dat het marktaandeel de afgelopen drie maanden wederom is gestegen. Het bedrijfsresultaat daalde echter van 156 naar 149 miljoen euro.In het persbericht rond de publicatie van de cijfers waarschuwt topman Dick Boer echter voor de moeizame marktomstandigheden omdat 'klanten terughoudend blijven in de bestedingen en gericht zijn op prijsacties in een inflatoire omgeving'. Nederland deed het beter dan heel Ahold, dat de omzet met 2,5 procent zag toenemen tot 6,86 miljard euro. Dit is echter deels te danken aan wisselkoerseffecten. De operationele winst ging met dik 5 procent omhoog tot 300 miljoen euro. De nettowinst ontwikkelde zich nog beter met een stijging van 15 procent naar 257 miljoen euro, maar deze toename is grotendeels te danken aan een eenmalige belastingmeevaller.

Ahold boekte in alle markten waar het bedrijf actief is omzetstijgingen. Zo kenden de Amerikaanse ketens Stop & Shop, Giant-Carlisle en Giant Landover een stijging van 8,5 procent. Daarmee kwamen deze dochterondernemingen uit op een omzet van 5,8 miljard dollar, wat neerkomt op ongeveer 4,3 miljard euro. Ook in Tsjechië en Slowakije boekte Ahold groei. De omzet steeg met 5,4 procent naar 392 miljoen euro en het bedrijfsresultaat nam toe van 2 miljoen in het derde kwartaal van 2010 naar 3 miljoen in dezelfde periode dit jaar.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.