Ahold blijft snel groeien in Nederland | RetailDetail

Ahold blijft snel groeien in Nederland

Ahold blijft snel groeien in Nederland
De omzet van Albert Heijn en zusterketens Gall & Gall en Etos is in het derde kwartaal 4,5 procent gestegen naar 2,3 miljard euro. De marktleider onder de Nederlandsse supermarktketens zag de autonome omzet met 3 procent toenemen, wat betekent dat het marktaandeel de afgelopen drie maanden wederom is gestegen. Het bedrijfsresultaat daalde echter van 156 naar 149 miljoen euro.In het persbericht rond de publicatie van de cijfers waarschuwt topman Dick Boer echter voor de moeizame marktomstandigheden omdat 'klanten terughoudend blijven in de bestedingen en gericht zijn op prijsacties in een inflatoire omgeving'. Nederland deed het beter dan heel Ahold, dat de omzet met 2,5 procent zag toenemen tot 6,86 miljard euro. Dit is echter deels te danken aan wisselkoerseffecten. De operationele winst ging met dik 5 procent omhoog tot 300 miljoen euro. De nettowinst ontwikkelde zich nog beter met een stijging van 15 procent naar 257 miljoen euro, maar deze toename is grotendeels te danken aan een eenmalige belastingmeevaller.

Ahold boekte in alle markten waar het bedrijf actief is omzetstijgingen. Zo kenden de Amerikaanse ketens Stop & Shop, Giant-Carlisle en Giant Landover een stijging van 8,5 procent. Daarmee kwamen deze dochterondernemingen uit op een omzet van 5,8 miljard dollar, wat neerkomt op ongeveer 4,3 miljard euro. Ook in Tsjechië en Slowakije boekte Ahold groei. De omzet steeg met 5,4 procent naar 392 miljoen euro en het bedrijfsresultaat nam toe van 2 miljoen in het derde kwartaal van 2010 naar 3 miljoen in dezelfde periode dit jaar.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.