Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België | RetailDetail

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

750 miljoen euro besparen

De pro forma-omzet van Ahold Delhaize kende in het tweede kwartaal van 2017 een stijging van 3,4% naar 16,05 miljard euro, waarbij ongeveer de helft van die groei wel te danken was aan positieve wisselkoerseffecten. De bruto bedrijfswinst steeg dan weer met 8,4% naar 1,08 miljard euro en de onderliggende operationele winst met 11,4% naar 626 miljoen euro.

 

Bovendien verloopt de integratie van de twee bedrijven beter dan verwacht, want Ahold Delhaize gaat uit van synergiebesparingen van 750 miljoen euro tegen 2019, terwijl er eerst sprake was van slechts 500 miljoen euro. 250 miljoen euro van dat bedrag zal terug geïnvesteerd worden in de eigen merken.

 

Stabiele omzetten in VS en België

In Nederland steeg de omzet van Ahold Delhaize met 5,6% naar 3,4 miljard euro, waarbij de groei gestuwd werd door zowel online groei als sterke prestaties in de supermarkten. Daarbij moet wel vermeld worden dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel en de cijfers dus de hoogte in stuwde. Vooral bol.com blijft sterk presteren: Ahold Delhaize mikt daarvoor op 3 miljard euro consumentenomzet dit jaar en liefst 5 miljard tegen 2020.

 

In België zijn de cijfers minder positief, met een minimale omzetstijging van 0,2% en dalende winstcijfers doordat de winstmarge verder kromp van 2,9 naar 2,5%. Ook wordt er momenteel geïnvesteerd in de vernieuwing van heel wat winkels. Dat er wel nog sprake is van een omzetstijging, is vooral te danken aan de franchisewinkels, die wel goede resultaten kunnen voorleggen. Bij de winkels in eigen beheer is er nog steeds sprake van achteruitgang.

 

In de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize ongeveer 60% van zijn omzet haalt, presteerde het ondanks een moeilijke periode toch beter dan verwacht. De omzet steeg er met 2,5% naar 5,9 miljard euro, al was dat volledig te danken aan wisselkoerseffecten. Voor wisselkoersen bleef de omzet stabiel. De onderliggende EBITDA steeg er wel met 8,8% naar 407 miljoen euro. Ahold Delhaize was dan ook tevreden over de prestaties in de Verenigde Staten, waar prijzen terug de hoogte in gaan, nadat er meer dan een jaar sprake was van deflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.