Ahold Delhaize e-commercespeler van het jaar

Bestelbus van Peapod voor eee supermarkt van Giant in Maryland, VS
Country Gate Productions / Shutterstock.com

Ahold Delhaize mag zich in de Verenigde Staten e-commercespeler van het jaar noemen, omwille van de toenemende integratie van onlinesupermarkt Peapod.

 

Met dank aan Peapod

Ahold Delhaize is verkozen tot e-commercespeler van het jaar door het Amerikaanse vakblad Grocery Dive. De supermarktgroep heeft het voorbije jaar de omnichannelinspanningen opgevoerd, en dat werpt met name in de Verenigde Staten vruchten af: de kruideniersgroep rolt er click&collect uit en weet thuisleverdienst Peapod steeds beter te integreren in het volledige aanbod.

 

Peapod bestaat als thuisleverdienst van boodschappen al meer dan dertig jaar in de VS, maar vorig jaar creëerde het bedrijf Peapod Digital Labs, een stand-alone e-commerce unit die de digitale business van de groep moet stimuleren. De ambitieuze bedoeling is meer samenhangende omnichannelinspanningen te leveren en een naadlozere online ervaring te creëren, aldus Grocery Dive.

 

Click&collect groots uitgerold

Zo breidde Ahold Delhaize click&collect uit naar de meeste van zijn Amerikaanse formules. In januari lanceerde het bedrijf Giant Direct ("aangedreven door Peapod") in zijn Giant Food Stores. De lancering omvatte een 38.000 m² grote e-commercehub in Lancaster (Pennsylvania) voor het beheer van de leveringen en afhalingen. Giant Direct is inmiddels uitgerold naar 115 locaties en zou aan het eind van het jaar beschikbaar moeten zijn voor 90% van het winkelend publiek.

 

Ook Food Lion biedt sinds deze zomer een ‘To-Go’-optie in meer dan vijftig winkels, en bij Stop & Shop is het in een twintigtal vestigingen mogelijk om bestellingen nog dezelfde dag op te halen. Ahold Delhaize ligt dan ook op schema om tegen eind dit jaar 600 afhaallocaties te hebben en 65% van de klanten dezelfde dag nog ophaling of thuislevering te bieden.

 

Allemaal maken ze gebruik van de knowhow en diensten van Peapod, maar toch is er bewust gekozen om de e-commerceactiviteiten steeds de eigen merknaam van elke formule te geven. Dat is nodig om de "naadloze ervaring te creëren die klanten niet alleen wilden, maar ook verwachten", legt JJ Fleeman, hoofd van Peapod Digital Labs, uit.

 

Levering de dag zelf

Ook de leveringsmogelijkheden worden uitgebreid, kondigt Ahold Delhaize aan: in het centrum van Washington experimenteert het bedrijf met levering binnen de dag en meer soortgelijke tests volgen. Fleeman bekijkt hoe levering de volgende dag – nog steeds een belangrijk deel van de strategie – kan worden omgezet in levering op de dag zelf.

 

Daarnaast bekijkt Ahold Delhaize verschillende logistieke opties, zoals micro-distributiecentra in de winkels van Stop & Shop. Die laten snellere en efficiëntere levering en ophaling toe, zo blijkt. Bovendien werkt Peapod Digital Labs nog aan een eigen e-commerceplatform, dat naar verwachting in de komende maanden zal worden gelanceerd.