Ahold Delhaize eist integratiebonus

Ahold Delhaize eist integratiebonus van fabrikanten

Ahold Delhaize eist integratiebonus van fabrikanten

De gesprekken die Ahold Delhaize voert met z’n grote A-merkleveranciers, hebben betrekking op een integratiebonus en nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht.

 

Forse eisen

Noch Ahold Delhaize, noch de merkfabrikanten willen on the record communiceren over de gesprekken, waarover zo’n twee weken geleden al heel wat te doen was. Begrijpelijk, de commerciële belangen zijn groot. Toch vingen onze collega’s van Distrifood enkele echo’s op van anonieme leveranciers.


Wat we daaruit leren? Dat Ahold Delhaize zijn internationale leveranciers een “integratiebonus” wil opleggen, bijvoorbeeld. En dat de fusiegroep nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht wil laten ingaan vanaf 1 januari 2016. Zoals verwacht wordt er ook gesproken over een “afkoopsom” voor de voormalige conditieverschillen tussen Nederland en België. 


Erg verrassend zijn deze eisen niet, al klinken ze wel fors. De leveranciers vragen zich echter af waar hun voordeel te vinden is bij deze fusie. En blijkbaar vinden Franstalige gesprekpartners van Ahold Delhaize het lastig dat de gesprekken in het Engels dienen te verlopen. Wordt vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.