Ahold Delhaize haalde producten Kraft Heinz uit de rekken | RetailDetail

Ahold Delhaize haalde producten Kraft Heinz uit de rekken

Ahold Delhaize haalde producten Kraft Heinz uit de rekken

In zijn harde negotiaties met de leveranciers dreigt Ahold Delhaize uit verband te worden gespeeld door de eigen franchisenemers. Die brachten aan het licht dat de retailer recent producten van Kraft Heinz uit de rekken haalde. 

 

Machtsstrijd

In augustus schrapte Ahold Delhaize wel 28 verschillende producten van Kraft Heinz, blijkbaar omdat de merkfabrikant niet bereid was om aan tafel te gaan zitten met de retailer, schrijft Distrifood. Het ging om producten van de merken Heinz, Karvan Cévitam en Venz.

 

De boycot wijst erop dat Ahold Delhaize bereid is om het spel erg hard te spelen. Maar de manier waarop de delisting naar buiten kwam, is slecht nieuws voor de fusiegroep: franchisenemers en merkfabrikanten lijken immers onverwachte bondgenoten te worden in een opmerkelijke machtsstrijd.

 

Want wat is er gebeurd? Tijdens de lopende rechtszaak tussen de vereniging van AH-franchisenemers (VAHFR) en Albert Heijn dook een e-mail op van Albert Heijn aan de franchisenemers, gedateerd 19 augustus. Daarin staat volgende mededeling: “Helaas blijkt Kraft Heinz op dit moment niet bereid om samen constructief naar de toekomst te kijken. Hierdoor zijn er verschillende producten van Kraft Heinz niet meer beschikbaar”.

 

Anonieme e-mails

De e-mail verwijst naar de gesprekken die fusiegroep Ahold Delhaize voert met zijn grootste leveranciers. Eerder al kwam in het nieuws dat Ahold Delhaize een integratiebonus en verbeterde condities eist van de merkfabrikanten, die daar niet over te spreken zijn

 

De Nederlandse franchisenemers van Albert Heijn verwijzen nu naar de delisting als argument om de almacht van de retailer te schetsen. Ze zijn verwikkeld in een rechtszaak over de bijdragen die ze gedurende jaren hebben moeten betalen aan AH. De claim zou alles samen wel 400 miljoen euro kunnen bedragen. 

 

De VAHFR zou ook over anonieme e-mails beschikken waarin fabrikanten getuigen over de onderhandelingen met Ahold Delhaize. Geen enkele fabrikant durft echter openlijk te spreken. Dat is niet verwonderlijk. Maar dat franchisenemers vertrouwelijke informatie naar buiten brengen die ingaat tegen de belangen van hun eigen organisatie, is bijzonder kwalijk nieuws voor Ahold Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.