Ahold Delhaize kondigt nieuwe strategie aan voor België | RetailDetail

Ahold Delhaize kondigt nieuwe strategie aan voor België

Ahold Delhaize kondigt nieuwe strategie aan voor België
Foto Delhaize

De Belgisch-Nederlandse retailgroep Ahold Delhaize postte sterke winstcijfers voor het vierde kwartaal, maar Delhaize bleef opnieuw onder de verwachtingen. Het vernieuwde directieteam komt de komende maanden met een nieuwe strategie.

 

Promoties wegen op marges

In de Verenigde Staten en Nederland gaat het goed voor de groep, maar Delhaize toont nog geen echte beterschap. In het vierde kwartaal steeg de omzet wel licht naar 1,3 miljard euro (+0,8%), maar de bedrijfswinst daalde naar 13 miljoen euro (-56%). De operationele marge kromp naar 1,01%, als gevolg van toenemende concurrentie en de sterke promotieacties waarmee de retailer het tij tracht te keren. Die kosten handenvol geld. “België had een moeilijk jaar, maar ik ben verheugd dat Delhaize nu een nieuwe strategie ontwikkelt”, zegt Dick Boer.

 

Xavier Piesvaux en zijn team zullen in de eerste helft van 2018 die nieuwe strategie aankondigen. Bedoeling is het marktaandeel te stabiliseren en de rentabiliteit op te krikken: zowel commercieel, logistiek als operationeel moet het beter. Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, zal die veranderingen mee superviseren. De verwachting is dat Delhaize verder zal werken aan zijn prijsperceptie, met acties zoals de ‘peanutsweken’ die shoppers door het moeilijke einde van de maand willen helpen met producten aan 99 cent.

 

Naadloos winkelen

In de marge van de presentatie van de cijfers kondigde Dick Boer nog aan dat de retailgroep verder gaat investeren in ‘naadloos shoppen’. In de VS heeft Stop & Shop een mobiele toepassing die Scan It & Go heet, waarbij shoppers niet hoeven aan te schuiven aan de kassa, en in Nederland heeft Albert Heijn To Go zijn ‘Tap to Go’ concept aangekondigd, waarbij shoppers producten kunnen scannen en betalen door met hun Bonuskaart de elektronische schaplabels aan te tikken. Beide concepten worden dit jaar verder uitgerold.

 

Ook wees Boer op de sterke omzetstijging in e-commerce bij onder andere Peapod en bol.com. Ahold Delhaize verkocht vorig jaar voor bijna 3 miljard euro online, een stijging met 21,8%. Van die omzet realiseerde de groep 1,2 miljard in food. De topman wil dan ook verder investeren in online.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.