Ahold Delhaize kondigt nieuwe strategie aan voor België | RetailDetail

Ahold Delhaize kondigt nieuwe strategie aan voor België

Ahold Delhaize kondigt nieuwe strategie aan voor België
Foto Delhaize

De Belgisch-Nederlandse retailgroep Ahold Delhaize postte sterke winstcijfers voor het vierde kwartaal, maar Delhaize bleef opnieuw onder de verwachtingen. Het vernieuwde directieteam komt de komende maanden met een nieuwe strategie.

 

Promoties wegen op marges

In de Verenigde Staten en Nederland gaat het goed voor de groep, maar Delhaize toont nog geen echte beterschap. In het vierde kwartaal steeg de omzet wel licht naar 1,3 miljard euro (+0,8%), maar de bedrijfswinst daalde naar 13 miljoen euro (-56%). De operationele marge kromp naar 1,01%, als gevolg van toenemende concurrentie en de sterke promotieacties waarmee de retailer het tij tracht te keren. Die kosten handenvol geld. “België had een moeilijk jaar, maar ik ben verheugd dat Delhaize nu een nieuwe strategie ontwikkelt”, zegt Dick Boer.

 

Xavier Piesvaux en zijn team zullen in de eerste helft van 2018 die nieuwe strategie aankondigen. Bedoeling is het marktaandeel te stabiliseren en de rentabiliteit op te krikken: zowel commercieel, logistiek als operationeel moet het beter. Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, zal die veranderingen mee superviseren. De verwachting is dat Delhaize verder zal werken aan zijn prijsperceptie, met acties zoals de ‘peanutsweken’ die shoppers door het moeilijke einde van de maand willen helpen met producten aan 99 cent.

 

Naadloos winkelen

In de marge van de presentatie van de cijfers kondigde Dick Boer nog aan dat de retailgroep verder gaat investeren in ‘naadloos shoppen’. In de VS heeft Stop & Shop een mobiele toepassing die Scan It & Go heet, waarbij shoppers niet hoeven aan te schuiven aan de kassa, en in Nederland heeft Albert Heijn To Go zijn ‘Tap to Go’ concept aangekondigd, waarbij shoppers producten kunnen scannen en betalen door met hun Bonuskaart de elektronische schaplabels aan te tikken. Beide concepten worden dit jaar verder uitgerold.

 

Ook wees Boer op de sterke omzetstijging in e-commerce bij onder andere Peapod en bol.com. Ahold Delhaize verkocht vorig jaar voor bijna 3 miljard euro online, een stijging met 21,8%. Van die omzet realiseerde de groep 1,2 miljard in food. De topman wil dan ook verder investeren in online.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.