Ahold Delhaize legt goede eerste resultaten voor | RetailDetail

Ahold Delhaize legt goede eerste resultaten voor

Ahold Delhaize legt goede eerste resultaten voor

Het nieuwe fusiebedrijf Ahold Delhaize heeft de resultaten voor het derde kwartaal bekend gemaakt. Daarin viel op dat vooral de online verkoop een sterke groei kende: die ging met een kwart de hoogte in vergeleken met een jaar eerder.

Ook pro-formaomzet stijgt

De omzet van Ahold steeg met 64,2% naar 13,9 miljard euro, terwijl de nettowinst met 24,9% groeide naar 236 miljoen euro. Die sterke stijging is wel te danken aan het feit dat de resultaten van Delhaize nu worden meegerekend en het vorig jaar enkel ging over de omzet van Ahold. De pro-formaomzet, een vergelijking met de gecombineerde omzet van Ahold en Delhaize in het derde kwartaal van 2015, steeg met 2,6%. Daarbij valt op dat de online consumentenomzet met 25,1% steeg ten opzichte van 2015 en dat op een pro-formabasis.

 

“We zijn blij om een goede prestatie aan te kondigen in de eerste kwartaalresultaten sinds we onze fusie in juli hebben afgerond”, zegt CEO Dick Boer. “Ondanks moeilijke omstandigheden op sommige markten wist Ahold Delhaize een omzetgroei te behalen.”

 

Matige prestatie in VS, 1 miljard euro omzet bij bol.com

In de Verenigde Staten heeft Ahold Delhaize wel nog steeds last van dalende prijzen, maar dat werd volledig goedgemaakt met gestegen volumes. Bij Ahold USA steeg de pro-formaomzet met 2% naar 5,21 miljard euro, terwijl er bij Delhaize America een groei van 0,6% naar 3,89 miljard euro zichtbaar was.

 

In Nederland, waar voor de fusie enkel Ahold aanwezig was, groeide de omzet met 4,3% naar 2,9 miljard euro. Online was de groei veel sterker, met een omzetgroei van 30% dankzij goede prestaties van zowel bol.com als ah.nl. Bol.com haalde sinds het begin van het jaar trouwens al 1 miljard euro omzet, een record voor een Nederlandse webshop. Dat wil echter nog niet zeggen dat de online shop winstgevend is: Ahold Delhaize blijft immers sterk investeren in de groei van het webwarenhuis. Net als vorig jaar wil het ongeveer 60 miljoen euro pompen in de webshop.

 

In België, waar de inkomsten vooral aan Delhaize te danken zijn, steeg de omzet met 1,7% naar 1,21 miljard euro. Hier waren het vooral de franchisewinkels die sterk presteerden, terwijl de winkels in eigen beheer mindere cijfers voorlegden.Ook bol.com presteerde bijzonder goed, dankzij de vooruitgang van het Plaza-platform.

 

In de rest van Europa ten slotte haalde Ahold Delhaize een omzet van 1,34 miljard euro, goed voor een groei van 8,4%. Vooral in Griekenland en Roemenië presteerde het supermarktbedrijf sterk.

 

Ahold had gisteren ook al goed nieuws te melden, want het won een rechtszaak tegen de eigen franchisenemers. Die willen een groter deel van de koek, maar kregen van de rechtbank over de hele lijn ongelijk. Wel stelde de rechter dat beide partijen opnieuw rond de onderhandelingstafel moeten gaan zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.