Ahold Delhaize lid van AMS en Coopernic

Ahold Delhaize lid van AMS én Coopernic

Ahold Delhaize lid van AMS én Coopernic

De fusiegroep Ahold Delhaize blijft verrassend lid van twee Europese inkoopgroeperingen. Zowel AMS als Coopernic bevestigen het lidmaatschap. 

 

Dubbel lidmaatschap

Twee persberichten vielen vanmiddag gelijktijdig in de mailbox van de redactie. AMS Sourcing, de Europese inkoopalliantie voor private brands, bevestigt dat Ahold Delhaize aandeelhouder is van de organisatie. Voor de fusie was Ahold al aandeelhouder – meer zelfs, het was medeoprichter. 


Coopernic van zijn kant deelt mee dat Ahold Delhaize nu lid is en zal deelnemen aan het ‘International Brands’-programma van de groepering vanaf 1 september. Delhaize had zich sinds de aankondiging van de fusieplannen afzijdig gehouden binnen de groep. 

 

Geen tegenspraak

Waarnemers gingen er lang van uit dat Ahold Delhaize zou moeten kiezen tussen één van beide inkoopallianties, maar blijkbaar is er een vergelijk gevonden waarin alle leden zich kunnen vinden. Aangezien AMS focust op de aankoop van huismerken en Coopernic akkoorden sluit met internationale merkfabrikanten, hoeft er geen directe tegenspraak te zijn. 


AMS verenigt grote Europese retailers als Morrisons, Dansk Supermarked, Jeronimo Martins, Kesko, Esselunga, Migros en ICA. Coopernic noemt zichzelf de leidende Europese inkoopalliantie, met als overige leden E.Leclerc, COOP Italia en REWE Group

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.