Ahold Delhaize profiteert van hamstereffect

Ahold Delhaize profiteert van hamstereffect
Shutterstock.com

Dat de coronacrisis inderdaad een omzetstijging in de supermarkten veroorzaakt, wordt nu ook bevestigd door cijfers van Ahold Delhaize: de supermarktgroep heeft een bijzonder sterk eerste kwartaal achter de rug.

 

Grote onzekerheid

Covid-19 veroorzaakte een significante omzetstijging in het eerste kwartaal, zowel in Europa als in de Verenigde Staten, zo meldt de retailer in een persbericht. De supermarktgroep verwacht dat de omzet zo’n 15% hoger zal liggen. De vergelijkbare omzet zonder brandstoffen ligt zowat 14% hoger in de VS, 10% in Europa. Ook de operationele marge zal hoger liggen. Volledige kwartaalcijfers publiceert het bedrijf op 7 mei.

 

De hogere cijfers zijn te danken aan hamstergedrag van de consument. In Europa begon dat eind februari, met een versnelling in maart: in die maand was er een vergelijkbare omzetgroei van 16%. In de VS begon het hamsteren in maart, wat leidde tot een omzetgroei van wel 34%. 

 

Veranderende patronen

Of die mooie cijfers een grote impact zullen hebben op de jaarresultaten, wil topman Frans Muller nog niet bevestigen: het is te vroeg en het coronavirus veroorzaakt teveel onzekerheid. "Hoewel we tot eind maart een hogere omzetgroei dan normaal hebben doorgemaakt, is er meer onzekerheid over de omzet in de verdere loop van het jaar, vooral omdat we veranderingen zien in de winkelpatronen en het winkelgedrag van de consument."

 

Hij wijst erop dat de groep ook stevig investeerde in maatregelen om de veiligheid van medewerkers en klanten te verzekeren: eerder had Ahold Delhaize inderdaad al gemeld dat de coronamaatregelen al meer dan 170 miljoen euro bedragen tot nu toe. Dat zal een impact hebben op de operationele marges in de volgende kwartalen.