Ahold Delhaize: quasi unaniem akkoord voor fusie | RetailDetail

Ahold Delhaize: quasi unaniem akkoord voor fusie

Ahold Delhaize: quasi unaniem akkoord voor fusie

Vanmiddag vonden de buitengewone algemene vergaderingen van Ahold en Delhaize plaats, waarop de aandeelhouders zich uitspraken over de fusie. Het akkoord klonk quasi eensluidend: bij Delhaize met 96,71% van de stemmen, bij Ahold met liefst 99,97%.

Groen licht bijna unaniem

Aandeelhouders van Ahold en Delhaize kregen vandaag de kans om te stemmen over de fusie. Ze verzamelden zich in Amsterdam en Brussel, waarbij ze zich op beide plaatsen bijna eensgezind uitspraken voor een samenwerking tussen de twee supermarktgroepen.

 

Ondanks vakbondsprotest verliep de aandeelhoudersvergadering bij Delhaize Group in Brussel rustig en vlot. Ook een aanblijfbonus voor Delhaize-topman Frans Muller van 1,5 miljoen euro werd door de aandeelhouders van Delhaize goedgekeurd, zij het met een kleine meerderheid van 59,3% van de stemmen.

 

Toch zijn er nog wel bedenkingen: onder meer de Belgische Franchise Federatie (BFF) liet eerder vandaag al weten zich zorgen te maken over de gevolgen van de fusie tussen Delhaize en Ahold, met name over het mogelijke afstoten van vijf winkels van AD Delhaize en acht Albert Heijn-vestigingen op de Belgische markt.

 

Volgens een ontwerpovereenkomst van de Belgische Mededingingsautoriteit zouden deze winkels moeten gesloten of verkocht worden om een eerlijke concurrentiepositie ten opzichte van andere spelers te garanderen. Ten laatste op 17 maart moet de Mededingingsautoriteit zich definitief uitspreken over het aantal en de precieze locaties van de te schrappen supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.