Ahold Delhaize vervangt CEO Delhaize België | RetailDetail

Ahold Delhaize vervangt CEO Delhaize België

Ahold Delhaize vervangt CEO Delhaize België

Supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft Denis Knoops ontslagen als CEO van Delhaize België. Hij betaalt de tol voor de zwakke prestaties van de Belgische tak en wordt vervangen door Xavier Piesvaux.

25 jaar in dienst

Knoops geeft ongeveer drie jaar de leiding gehad over de Belgische supermarkten van Delhaize, sinds hij in 2014 Dirk van den Berghe opvolgde. “We bedanken Denis voor zijn toewijding en bijdrage doorheen de voorbije 25 jaar, waarbij hij het bedrijf in verschillende rollen in België, de Verenigde Staten en Azië van dienst was. Denis heeft Delhaize de voorbije drie jaar geleid, waarbij hij respect had voor 150-jarige geschiedenis die het tot een leidend merk in België en Luxemburg heeft gemaakt. We wensen hem het allerbeste in de toekomst”, aldus Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize.

 

Knoops betaalt meer dan waarschijnlijk de prijs voor de zwakke resultaten die Delhaize in België voorlegde sinds de fusie. Terwijl er op bijna alle markten sprake was van groei, bleven de resultaten van de Belgische supermarkten achter.

 

Walmart

Hij wordt nu vervangen door Xavier Piesvaux, die vanaf 11 september aan de slag zal gaan. Ook Piesvaux heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de sector. Tot voor kort was hij manager bij Walmart East Canada, en daarvoor had hij tien jaar lang de leiding over Mega Image, een Roemeense keten die ook onderdeel van Ahold Delhaize is. “Ik kijk er naar uit om de meer dan 5 miljoen klanten nog beter te dienen, samen met de meer dan 30.000 medewerkers van Delhaize”, aldus Piesvaux.

 

De vervanging van Knoops is niet de enige wijziging in het management van Ahold Delhaize. Zo wordt Wouter Kolk, die momenteel CEO is van Albert Heijn, vanaf 1 januari 2019 de COO van Europa en Indonesië. Hij vervangt in die positie Pierre Bouchut, die volgend jaar op pensioen gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.