Ahold Delhaize praat met leveranciers

Ahold Delhaize wil inkoopcondities snel harmoniseren

Ahold Delhaize wil inkoopcondities snel harmoniseren

De leveranciers van Ahold en Delhaize worden geconvoceerd om te praten over een harmonisering van de inkoopcondities. De fusie moet nu snel geld opbrengen. 

 

Tussen Brussel en Zaandam

Nauwelijks is de fusie tussen Ahold en Delhaize officieel, of de leveranciers krijgen al een brief in de bus waarin ze vriendelijk doch dringend worden uitgenodigd op een vergadering met Senior Vice President Sourcing Integration Sebastiaan de Jong en zijn team. Dat meldt de Duitse retailwatcher Mike Dawson in een amusante post op zijn German Retail Blog en het wordt ons bevestigd door enkele merkfabrikanten in België. 


Bedoeling is, zo blijkt uit de brief, om de inkoopcondities bij Albert Heijn en Delhaize op een lijn te brengen. Deze gesprekken zouden voorafgaan aan de jaargesprekken, die vanaf oktober van start gaan. De vergaderingen vinden plaats in Breda, netjes halverwege Brussel en Zaandam dus. 

 

Op zoek naar synergie

Onverwacht komt deze ontwikkeling niet. Eerder al hadden de fusiepartners immers aangegeven dat ze door hun samengaan voor 500 miljoen euro synergie denken te realiseren op drie jaar tijd, en dat meer dan de helft van dat bedrag moet komen van verbeterde inkoopvoorwaarden bij zowel merkfabrikanten als huismerkleveranciers. 


De vraag is op welke basis zo’n harmonisering van condities kan verlopen. RetailDetail wees er immers al eerder op dat België en Nederland heel andere afspraken en geplogenheden kennen op het vlak van promoties, folderbijdragen, introductiefees enzovoort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.