Ahold Delhaize: "Hoofdkantoor naar VS? Kan, maar niet meteen" | RetailDetail

Ahold Delhaize zegt dan toch neen tegen hoofdkantoor in de VS

Ahold Delhaize zegt dan toch neen tegen hoofdkantoor in de VS
Wikimedia

Volgens een woordvoerder van Ahold Delhaize is het wel degelijk uitgesloten dat het hoofdkantoor van het supermarktbedrijf in de toekomst naar de Verenigde Staten verhuist.

Meer tijd in VS dan in Europa

Een verhuis zou nochtans geen onlogische stap zijn, aangezien Ahold Delhaize twee derde van zijn omzet in de Verenigde Staten haalt. Het heeft er meer dan 2.000 winkels, met ketens als Giant, Hannaford, Food Lion en Stop&Shop. “Als je kijkt hoeveel tijd we in Amerika besteden met mijn team, dan is dat heel duidelijk; het meest van onze tijd zijn we hier”, zei CEO Dick Boer aan De Telegraaf.

 

Toch is een verhuis niet aan de orde: “Op dit moment zitten er ook mensen van ons hoofdkantoor in Amerika. Maar we zijn toch een Nederlands-Belgisch concern dat sterke roots in Nederland en België heeft. Vanuit holdingstructuur is het wel logisch dat we in Nederland zitten”, klinkt het.

 

Van elkaar leren

Volgens Boer hebben beide markten, Europa en de Verenigde Staten, ook nog heel wat van elkaar te leren. In de Verenigde Staten is hij vooral onder de indruk van de klantvriendelijkheid en de servicegerichtheid: “Dat vind ik iets dat wij meer terug moeten brengen in Europa. Want als je naar de toekomst kijkt, worden supermarkten steeds meer een ontmoetingsplek.”

 

Langs de andere kant kunnen de Amerikaanse supermarkten dan weer een stuk efficiënter worden, vooral op vlak van aanbod. “Wij hebben in Nederland met onze efficiency en logistiek als geen ander geleerd hoe we met minder vierkante meters kleinere winkels succesvol kunnen maken.” Ook moet er meer aandacht naar gezonde voeding en moeten de prijzen in de Verenigde Staten omlaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.