Ahold-dochter Peapod stapt in versbezorging | RetailDetail

Ahold-dochter Peapod stapt in versbezorging

Ahold-dochter Peapod stapt in versbezorging

De Amerikaanse online websuper Peapod, dochter van Ahold, stapt in de bezorging van lokale versproducten. Klanten in diverse Amerikaanse steden, waaronder New York, kunnen nu een Peapod Local Farm Box met verse maaltijdingrediënten bestellen.

Wisselend online aanbod

De klant van Peapod kan regionale producten uit een wekelijks wisselend aanbod online bestellen, en verder ook informatie en recepten van producenten inzien. Peapod biedt tevens een mobiele app, die het klanten makkelijk maakt om een boodschappenlijstje op basis van aankoophistorie samen te stellen.

 

Ook eerdere aankopen bij Stop & Shop en Giant worden bij dit proces betrokken. Peapod werkt immers met deze twee Ahold-dochters samen bij de inkoop, de levering naar afhaalpunten en de bezorging.

 

Felle concurrentie in online

In New York woedt momenteel een felle concurrentiestrijd in online bezorgen tussen onder andere Instacart, FreshDirect en Delivery.com. Ook Amazon is onlangs gestart met online bezorgen, en de retailgigant doet dit tot nu toe het snelst en het goedkoopst. Peapod kwam als derde uit de bus, zo blijkt uit een onderzoek van Nomura Securities onder vier onlinesupermarktformules in New York.

 

Peapod is actief in 25 Amerikaanse steden en aan de oostkust. De websuper realiseerde vorig jaar een omzet van 480 miljoen euro, maar Peapod kan na het samengaan van Ahold met Delhaize wellicht een nog grotere rol in online krijgen voor de Amerikaanse divisie van Delhaize. Delhaize-supermarkten staan in Amerika immers minder ver in onlineverkoop dan de Amerikaanse locaties van Ahold.

 

Peapod zou het potentiële klantenbereik in de VS met 44% kunnen opvoeren, denken analisten van Bernstein in een bericht in het FD. In Amerika wordt jaarlijks voor  10,9 miljard Amerikaanse dollar aan boodschappen online verkocht. De markt zal volgens onderzoekbureau IbisWorld jaarlijks met 9,6% groeien tot 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.