Ahold-dochter Peapod stapt in versbezorging | RetailDetail

Ahold-dochter Peapod stapt in versbezorging

Ahold-dochter Peapod stapt in versbezorging

De Amerikaanse online websuper Peapod, dochter van Ahold, stapt in de bezorging van lokale versproducten. Klanten in diverse Amerikaanse steden, waaronder New York, kunnen nu een Peapod Local Farm Box met verse maaltijdingrediënten bestellen.

Wisselend online aanbod

De klant van Peapod kan regionale producten uit een wekelijks wisselend aanbod online bestellen, en verder ook informatie en recepten van producenten inzien. Peapod biedt tevens een mobiele app, die het klanten makkelijk maakt om een boodschappenlijstje op basis van aankoophistorie samen te stellen.

 

Ook eerdere aankopen bij Stop & Shop en Giant worden bij dit proces betrokken. Peapod werkt immers met deze twee Ahold-dochters samen bij de inkoop, de levering naar afhaalpunten en de bezorging.

 

Felle concurrentie in online

In New York woedt momenteel een felle concurrentiestrijd in online bezorgen tussen onder andere Instacart, FreshDirect en Delivery.com. Ook Amazon is onlangs gestart met online bezorgen, en de retailgigant doet dit tot nu toe het snelst en het goedkoopst. Peapod kwam als derde uit de bus, zo blijkt uit een onderzoek van Nomura Securities onder vier onlinesupermarktformules in New York.

 

Peapod is actief in 25 Amerikaanse steden en aan de oostkust. De websuper realiseerde vorig jaar een omzet van 480 miljoen euro, maar Peapod kan na het samengaan van Ahold met Delhaize wellicht een nog grotere rol in online krijgen voor de Amerikaanse divisie van Delhaize. Delhaize-supermarkten staan in Amerika immers minder ver in onlineverkoop dan de Amerikaanse locaties van Ahold.

 

Peapod zou het potentiële klantenbereik in de VS met 44% kunnen opvoeren, denken analisten van Bernstein in een bericht in het FD. In Amerika wordt jaarlijks voor  10,9 miljard Amerikaanse dollar aan boodschappen online verkocht. De markt zal volgens onderzoekbureau IbisWorld jaarlijks met 9,6% groeien tot 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.