Ahold en Delhaize met mooie cijfers naar huwelijk | RetailDetail

Ahold en Delhaize met mooie cijfers naar huwelijk

Ahold en Delhaize met mooie cijfers naar huwelijk

Ahold en Delhaize hebben hun laatste onafhankelijke jaar mooi kunnen afsluiten. Ahold vijzelde zijn nettowinst in 2015 met 43,3% op tot 851 miljoen euro, Delhaize boekte met 366 miljoen euro zelfs een 312,5% hoger resultaat.

 

Hogere dollar stuwt Amerikaanse omzet

Ahold, dat binnen de fusiecombinatie het zwaarst weegt, realiseerde in 2015 een omzet van 38,203 miljard euro. Dat was 16,6% meer dan het jaar voordien. Een groot deel van die vooruitgang kwam echter op rekening van een hogere dollar. De Nederlandse groep heeft immers een belangrijk deel van zijn activiteiten in de VS. Bij ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de toename van de verkopen nog 2,3%.

 

Bij omrekening naar euro steeg de omzet in de VS met 18,9% tot 23,732 miljard euro. Die in Nederland dikte 6,3% aan tot 12,699 miljard euro. En Tsjechië droeg met 1,772 miljard euro 14,5% bij tot het globale verkoopcijfer.


Operationele marge ligt hoger

Naast een goede commerciële prestatie zette Ahold ook sterke operationele resultaten neer. Zowel in de VS als in Nederland wist het bedrijf aan marktaandeel te winnen. Voorts profiteerde het via Bol.com van een sterke groei van het online winkelen. En aan de kostenkant werd de winst positief beïnvloed door besparingen.

 

In het vierde kwartaal groeide de operationele marge, die aangeeft hoeveel ruimte er overblijft voor de vergoeding van de kapitaalverschaffers, daarbij tot 4,3%. Een jaar voordien was dit nog maar 3,7%. Ahold verwacht dat de onderliggende operationele marges de trend van het hele jaar 2015 zullen voortzetten, zelfs zonder rekening te houden met het potentiële effect van de voorgenomen fusie met Delhaize.


Voor de aandeelhouders levert het laatste jaar als zelfstandige entiteit een dividend van 0,52 euro op, 8,3% hoger dan in 2014.


Ook Delhaize kent dollareffect

Delhaize realiseerde in 2015 dan weer een omzet van 24,4 miljard euro, wat 15,6% meer was dan het jaar voordien. En ook hier speelde het dollareffect. Bij constante wisselkoersen zouden de verkopen met 3,2% zijn gestegen.


De Amerikaanse activiteiten leverden Delhaize een verkoopcijfer van 16 miljard euro op. Het behaalde daarop een ongewijzigde brutomarge, die aangeeft welk deel van de omzet er overblijft na de betaling van de directe aankosten, van 25,9%. De prijsinvesteringen en inventarisverliezen bij dochterbedrijf Food Lion konden worden opgevangen door betere kostenbesparingen.


De Belgische tak was goed voor een omzet van 5 miljard euro, 1,3% meer dan in 2014. Hier daalde de brutomarge echter met 17 basispunten tot 18,8% als gevolg van prijsinvesteringen en hogere inventarisverliezen, die slechts gedeeltelijk gecompenseerd konden worden door betere aankoopvoorwaarden.


In Zuidoost-Europa verkocht Delhaize 9,5% meer, wat tot een omzet van 3,4 miljard euro leidde. De brutomarge steeg er met 54 basispunten tot 24,6% door verbeterde leveranciersvoorwaarden en minder lage-margeverkopen in Servië.


Stevig laatste dividend

De nettowinst kwam uit op 366 miljoen euro. Voor de aandeelhouders levert dat een stijging van het dividend van 1,60 euro naar 1,80 euro op.


Op 14 maart spreken de aandeelhouders van beide bedrijven zich uit over de fusie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.